Updated on 2024/04/25

写真a

 
OTAKE Yoshio
 
Organization
Academic Assembly Institute of Humanities and Social Sciences JINBUN KAGAKU KEIRETU Professor
Faculty of Humanities Department of Humanities Professor
Title
Professor
External link

The Best Research Achievement in Research Career

    • 【Books etc】 Danwa no kotoba 1, bun o tsunagu (Shirizu eibunpo o tokiakasu : Gendai eigo no bunpo to goho; 3  2016.7

Degree

  • Ph.D. in Applied Linguistics ( 2008.3   Meikai University )

  • M.Ed. ( 1989.3   University of Tsukuba )

Research Interests

  • 統語論

  • 語用論

  • Applied Linguistics

  • Language Teaching

  • 英語学

  • English Language Pedagogy

  • 英語教育学

  • 意味論

  • 応用言語学

  • 日英語比較研究

  • Linguistics

  • 言語学

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / English linguistics

  • Humanities & Social Sciences / Linguistics

  • Humanities & Social Sciences / Foreign language education

Research History (researchmap)

  • Professor, The Graduate School of Modern Society and Culture, Niigata University

    2013

      More details

  • 新潟大学 教授 教育研究院 人文社会科学系

    2013

      More details

  • Associate Professor, Niigata University

    2008 - 2013

      More details

  • 信州大学 准教授(学校教育法等の改正に伴う職名変更)

    2007 - 2008

      More details

  • Visiting Scholar at the Department of Linguistics, Harvard University (supported by the Japanese Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology)

    2001

      More details

  • 信州大学 助教授 教育学部

    1996 - 2007

      More details

  • 筑波大学 助手 現代語・現代文化学系

    1995 - 1996

      More details

  • 筑波大学 文部技官(準研究員) 研究協力部・研究協力課現代語・現代文化学系担当

    1992 - 1995

      More details

  • 新潟県公立高等学校 教諭

    1989 - 1992

      More details

▶ display all

Research History

  • Niigata University   Professor

    2013.10

  • Niigata University

    2018.11 - 2020.10

  • Niigata University

    2016.4 - 2018.3

  • Niigata University   Faculty of Humanities Department of Humanities   Professor

    2013.10

  • Niigata University   Associate Professor

    2008.4 - 2013.9

  • Niigata University

    2014.4 - 2016.3

  • Niigata University   Associate Professor

    2008.4 - 2013.9

  • Shinshu University

    2007.4 - 2008.3

  • 米国ハーバード大学 言語学科 客員研究員 (文部科学省在外研究員)

    2000 - 2001

  • Shinshu University

    1996.4 - 2007.3

  • University of Tsukuba   Research Assistant

    1995.4 - 1996.3

  • University of Tsukuba

    1992.5 - 1995.3

  • 新潟県公立高等学校 教諭

    1989.4 - 1992.4

▶ display all

Education

  • 筑波大学大学院 修士課程 教育研究科 教科教育専攻 英語教育コース 修了(教育学修士)

    1989.3

      More details

    Country: Japan

    researchmap

  • 筑波大学 第一学群 人文学類 卒業

    1987.3

      More details

    Country: Japan

    researchmap

  • Meikai University   Graduate School of Applied Linguistics

    2008.3

      More details

Professional Memberships

▶ display all

Committee Memberships

  • 英語語法文法学会   学会誌 『英語語法文法研究』 編集委員長  

    2022   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  •   日本英語学会 学会賞(著書) 選考委員  

    2022   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  •   日本英語学会 評議員  

    2017   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  •   英語語法文法学会 運営委員  

    2017   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  •   平成26-27年度独立行政法人大学入試センター教科科目第一委員会(英語問題作成部会)委員(「英語」の試験問題の作成) (任期2年)  

    2014 - 2016   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  •   日本英語学会 学会賞(著書) 選考委員  

    2013   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  •   放送大学 客員教授  

    2016 - 2017   

      More details

    Committee type:Other

    researchmap

  •   日本英語学会 学会誌 English Linguistics 外部査読委員  

    2013   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  •   平成24-25年度独立行政法人大学入試センター新教育課程試験問題調査研究委員会(英語問題研究部会)委員(「英語」の試験問題についての調査研究) (任期2年)  

    2012 - 2014   

      More details

    Committee type:Other

    researchmap

  •   日本英語学会 開催校委員 (第29回大会, 2011年11月, 新潟大学)  

    2011   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  • 英語語法文法学会   学会誌 『英語語法文法研究』 編集委員  

    2010   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  •   英語語法文法学会 運営委員  

    2010 - 2014   

      More details

    Committee type:Academic society

    英語語法文法学会

    researchmap

  •   平成22年度独立行政法人大学入試センター教科科目第一委員会(英語問題作成部会)委員(「英語」の試験問題の作成) (再任:任期1年)  

    2010 - 2011   

      More details

    Committee type:Other

    researchmap

  •   日本機能言語学会 大会準備委員会委員  

    2010   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  • 日本英語学会   事務局(編集委員会・学会賞・新人賞・理事会書記)  

    2009 - 2010   

      More details

    Committee type:Academic society

    日本英語学会

    researchmap

  •   平成20-21年度独立行政法人大学入試センター教科科目第一委員会(英語問題作成部会)委員(「英語」の試験問題の作成) (任期2年)  

    2008 - 2010   

      More details

    Committee type:Other

    researchmap

▶ display all

Studying abroad experiences

  • Visiting Scholar, Department of Linguistics, Harvard University *Supported by the Japanese Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology  

    2001

  • Harvard University, Summer School, English as a Second Language Course  

    1987

Qualification acquired

  • Specialized Certificate for Lower Secondary Schools (English Language Teaching)

  • Specialized Certificate for Upper Secondary Schools (English Language Teaching)

 

Papers

▶ display all

Books

  • 「It is just that節構文に観察される発話休止と情報補完」,『ことばを編む』 西岡宣明, 福田稔, 松瀬憲司, 長谷信夫, 緒方隆文, 橋本美喜男(編)

    大竹 芳夫(pp.170-178.)

    開拓社 (東京)  2018.3  ( ISBN:9784758922555

     More details

  • Danwa no kotoba 1, bun o tsunagu (Shirizu eibunpo o tokiakasu : Gendai eigo no bunpo to goho; 3

    Ōtake, Yoshio( Role: Sole author)

    Tōkyō: The Kenkyūsha Corporation  2016.7  ( ISBN:9784327238032

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

    researchmap

  • "No (da)" ni taiōsuru Eigo no kōbun = The Japanese no da-construction and the corresponding English constructions, Tōkyō : Kuroshio Shuppan.

    Ōtake, Yoshio( Role: Sole author)

    Tōkyō : Kuroshio Shuppan.  2009.11  ( ISBN:9784874244647

     More details

  • 『TOTAL ENGLISH 2』(文部科学省検定済教科書中学校外国語科用), (平成28-31年度用:中学校第2学年英語),(代表)矢田裕士, 吉田研作 / (監修)伊藤嘉一, 太田美智彦, 長江宏, 野田哲雄

    大竹 芳夫

    学校図書(東京)  2016.4  ( ISBN:9784762554919

     More details

    Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

    researchmap

  • 『TOTAL ENGLISH 1』(文部科学省検定済教科書中学校外国語科用), (平成28-31年度用:中学校第1学年英語) ,(代表)矢田裕士, 吉田研作 / (監修)伊藤嘉一, 太田美智彦, 長江宏, 野田哲雄

    大竹 芳夫

    学校図書(東京)  2016.4  ( ISBN:9784762554902

     More details

    Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

    researchmap

  • 『TOTAL ENGLISH 3』(文部科学省検定済教科書中学校外国語科用), (平成28-31年度用:中学校第3学年英語),(代表)矢田裕士, 吉田研作 / (監修)伊藤嘉一, 太田美智彦, 長江宏, 野田哲雄

    大竹 芳夫

    学校図書(東京)  2016.4 

     More details

    Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

    researchmap

  • 「知りがたい情報の同定と判明を披瀝する英語の構文:It is that節構文とIt turns out that節構文の比較対照」,『言語研究の視座』 深田智, 西田光一, 田村敏広(編),pp.172-187.

    大竹 芳夫

    開拓社 (東京)  2015  ( ISBN:9784758922111

     More details

  • 『TOTAL ENGLISH NEW EDITION 2』(文部科学省検定済教科書中学校外国語科用), 145pp. (平成24-27年度用:中学校第2学年英語) ISBN978-4-7625-5214-4,(代表)矢田裕士, 吉田研作 / (監修)伊藤嘉一, 太田美智彦, 長江宏 / (編著)雨宮真一, 内田恵, 及川賢, 大里信子, 大竹芳夫, 小林昭江, 靜哲人, 高山芳樹, 瀧沢広人, 末岡敏明, 野田哲雄, 野呂徳治, 馬場哲生, 日野信行, 堀口六壽, 松香洋子, 山下喜世子

    大竹 芳夫

    学校図書(東京)  2012.4 

     More details

  • 『TOTAL ENGLISH NEW EDITION 1』(文部科学省検定済教科書中学校外国語科用), 147pp. (平成24-27年度用:中学校第1学年英語) ISBN978-4-7625-5213-7,(代表)矢田裕士, 吉田研作 / (監修)伊藤嘉一, 太田美智彦, 長江宏 / (編著)雨宮真一, 内田恵, 及川賢, 大里信子, 大竹芳夫, 小林昭江, 靜哲人, 高山芳樹, 瀧沢広人, 末岡敏明, 野田哲雄, 野呂徳治, 馬場哲生, 日野信行, 堀口六壽, 松香洋子, 山下喜世子

    大竹 芳夫

    学校図書(東京)  2012.4 

     More details

  • 『TOTAL ENGLISH NEW EDITION 3』(文部科学省検定済教科書中学校外国語科用), 143pp. (平成24-27年度用:中学校第3学年英語) ISBN978-4-7625-5215-1,(代表)矢田裕士, 吉田研作 / (監修)伊藤嘉一, 太田美智彦, 長江宏 / (編著)雨宮真一, 内田恵, 及川賢, 大里信子, 大竹芳夫, 小林昭江, 靜哲人, 高山芳樹, 瀧沢広人, 末岡敏明, 野田哲雄, 野呂徳治, 馬場哲生, 日野信行, 堀口六壽, 松香洋子, 山下喜世子

    大竹 芳夫

    学校図書(東京)  2012.4 

     More details

  • 「「の(だ)」に対応する英語の構文」 博士(応用言語学)学位論文, xx + 289pp.

    大竹 芳夫

    2008 

     More details

  • 「日英語の名詞節化構文の意味と機能:{It is that /S take it that}節構文と「のだ」構文」, 『英語と文法と』 溝越彰, 小野塚裕視, 藤本滋之, 加賀信広, 西原俊明, 近藤真, 浜崎通世(編), pp.63-75.

    大竹 芳夫

    開拓社 (東京)  2007  ( ISBN:9784758921343

     More details

  • 『ユースプログレッシブ英和辞典』2100pp.,(編集主幹)八木克正 / (編集委員)内田聖二, 衣笠忠司, 田中実, 安井泉 / 大竹芳夫他23名と共著,名詞の項を執筆.

    大竹 芳夫

    小学館(東京)  2004  ( ISBN:9784095102436

     More details

  • 『Jennifer Jenkins (2000) The Phonology of English as an International Language. Oxford University Press. 注釈と引用』オックスフォード大学出版局 ‐ ブリティッシュ・カウンシル(英国文化振興会)主催 ジェニファー・ジェンキンズ博士来日記念講演資料. 12pp.

    大竹 芳夫

    オックスフォード大学出版局 ‐ ブリティッシュ・カウンシル(英国文化振興会)  2002 

     More details

  • 『21世紀の英語教育を考える 実践的英語教育の進め方:小学生から一般社会人の指導まで』 The Practice of English Language Teaching. (Jeremy Harmer著 Longman, 2001) 334pp.,渡邉時夫, 高梨庸雄, 大竹芳夫, 酒井英樹, 野呂徳治,ピアソン・エデュケーション(東京) ,第2章「言語に関する記述」pp.20-59を執筆.

    大竹 芳夫

    ピアソン・エデュケーション(東京)  2002 

     More details

  • 「時間と空間認知に基づく接続表現:now that/in that節と「ので」節の意味と機能」, 『意味と形のインターフェイス』 下巻, 中右実教授還暦記念論文集編集委員会 (編), pp.797-809.

    大竹 芳夫

    くろしお出版(東京)  2001  ( ISBN:9784874242209

     More details

  • "The semantics and functions of the now that / in that clause and the Japanese node clause," In the Committee of Festschrift for Professor Minoru Nakau (eds.). Imi To Katachi No Interface. (Interface between Meanings and Forms)

    Tokyo: Kuroshio Publishers  2001 

     More details

  • 『New Harmony Reading(高等学校外国語科用文部省検定済教科書)教師用指導書』, 329pp. Lesson 1-12の文法のまとめ“Useful Expressions”及び巻末「言語材料のまとめ」合計50頁を執筆.

    大竹 芳夫

    開拓社(東京)  1996 

     More details

  • Teachers' Manual for NEW HARMONY READING. (School Textbook Authorized by Japan Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology for Use in High Schools) with Takeo Saito and others. 329pp. Tokyo: Kaitakusha. *Wrote total 50 pages of "Usef・・・

    1996 

     More details

    Teachers' Manual for NEW HARMONY READING. (School Textbook Authorized by Japan Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology for Use in High Schools) with Takeo Saito and others. 329pp. Tokyo: Kaitakusha. *Wrote total 50 pages of "Useful Expressions" in Lesson 1-12 and "Grammar Points."

    researchmap

  • 『New Harmony Reading(高等学校外国語科用文部省検定済教科書)学習の手引』, 230pp. Lesson 1-12の文法のまとめ“Useful Expressions”及び巻末「言語材料のまとめ」合計48頁を執筆.

    大竹 芳夫

    開拓社(東京)  1996 

     More details

  • 『New Harmony English Course II(高等学校外国語科用文部省検定済教科書)学習の手引』, 198pp. Lesson 1-13の文法のまとめ“Grammar and Practice”, “Mini-Grammar”及び巻末「その他の文法事項」 合計37頁を執筆.

    大竹 芳夫

    開拓社(東京)  1995 

     More details

  • 『New Harmony English Course II(高等学校外国語科用文部省検定済教科書)教師用指導書』, 271pp. Lesson 1-13の文法のまとめ“Grammar and Practice”, “Mini-Grammar”及び巻末「その他の文法事項」合計36頁を執筆.

    大竹 芳夫

    開拓社(東京)  1995 

     More details

▶ display all

MISC

  • Writer and Editor, New Edition of Learner’s Progressive English-Japanese Dictionary. Tokyo: Shogakukan. *Definitions of Nouns

    2100pp.   2004

     More details

  • Yoshio Otake, "Teaching Pronunciation and Grammar of English as an International Language," Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 109: 12 pp.

    109   pp.13-24.   2003

     More details

  • Translation of The Practice of English Language Teaching. (Jeremy Harmer, Longman, 2001.) with Tokio Watanabe and others. Tokyo: Pearson Education Japan.

    334pp.   2002

     More details

  • Joint Work, "A Study on developing a learner's ability to communicate successfully using cross-skills," A Joint Research Report by Faculty of Education and Attached Schools, Shinshu University. Vol. 2. pp.165-170.

    pp.29-40.   2002

     More details

  • Yoshio Otake, “Semantics and Usage of the Which is it-Question,”Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 105: pp.63-73.

    105   pp.63-73.   2002

     More details

  • Yoshio Otake and Shigeko Kobayashi, “A study on English teaching to develop a learner’s ability to communicate successfully,”Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 106: pp.25-36.

    106   pp.25-36.   2002

     More details

  • Yoshio Otake, “The It's just that-construction in English,”Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 107: pp.89-100.

    107   pp.89-100.   2002

     More details

  • Yoshio Otake, "Observations on various aspects of American education, community, family: visiting Chicago and St. Charles," The US-Japan Foundation, the Modern America Research Project Report. Vol. 2. pp.165-170.

    2001

     More details

  • Yoshio Otake, “The semantics and functions of the that is that-construction in Englsih,”Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 104: pp.67-75.

    104   pp.67-75.   2001

     More details

  • Yoshio Otake, “Some properties of VP in the focus position of the pseudo-cleft sentence,”Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 102: pp.29-40.

    102   pp.29-40.   2001

     More details

  • Yoshio Otake, "Some properties of the NP + be + nominal clause constructions: the It is that-construction in English and the No da-construction in Japanese," Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 103: pp.93-104.

    103   pp.93-104.   2001

     More details

  • "The semantics and functions of the now that / in that clause and the Japanese node clause," In the Committee of Festschrift for Professor Minoru Nakau (eds.). Imi To Katachi No Interface. (Interface between Meanings and Forms)

    Tokyo: Kuroshio Publishing Company.   Vol. 2   pp.797-809.   2001

     More details

  • Yoshio Otake, "Application of Linguistic Knowledge to English Teaching: from the Viewpoint of Recent Semantic and Pragmatic Studies."

    <I>JABAET Journal</I> , The Japan-Britain Association for English Teaching.   Vol. 5   pp.87-105.   2001

     More details

  • Yoshio Otake, "The now that-construction in English: the passage of time and the linkage between the situations," Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 99: pp.33-43.

    99   pp.33-43.   2000

     More details

  • Yoshio Otake, “Linguistic information about ungrammaticality and English teaching,”Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 100: pp.37-45.

    100   pp.37-45.   2000

     More details

  • Yoshio Otake, "Some observations on Japanese de/node and English now that / in that-clause," Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 99: pp.45-56.

    99   pp.45-56.   2000

     More details

  • Yoshio Otake, “Similarities and differences between Toiutende in Japanese and its equivalent in English,”Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 100: pp.27-35.

    100   pp.27-35.   2000

     More details

  • Yoshio Otake, "An analysis of the Noda construction and the S is {NP V-ing/ (that) NP VP} construction in English," Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 96: pp.111-122.

    96   pp.111-122.   1999

     More details

  • Yoshio Otake, "A semantic and functional analysis of the in that-clause," Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 98: pp.19-30.

    98   pp.19-30.   1999

     More details

  • Yoshio Otake, "A study of semantic and connective properties of the now that-clause," Eigo Gohou Bunpoo Kenkyuu 6 (The Journal of the Society of English Grammar and Usage): pp.83-97. The Society of English Grammar and Usage.

    1999

     More details

  • Yoshio Otake, "Semantic and functional differences between It is time-construction and the Now is the time-construction," Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 97: pp.19-30.

    97   pp.19-30.   1999

     More details

  • Yoshio Otake, "A study on semantic and functional properties of the Why is it / How is it interrogatives," Eigo Gohou Bunpoo Kenkyuu 5 (The Journal of the Society of English Grammar and Usage): pp.95-110. The Society of English Grammar and Usage.

    1998

     More details

  • Yoshio Otake, "Some constraints on modal auxiliaries in the it is that-construction," Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 95: pp.69-78.

    95   pp.69-78.   1998

     More details

  • Yoshio Otake. "The curriculum of English in high schools and teachers' education curriculum," in Chapter 6.1., pp.159-165. A Study on What the High School Curriculum and High School Teachers’ Education Curriculum Should Be., 253pp. A Report Grant-in-A・・・

    pp.159-165.   1997

     More details

    Yoshio Otake. &quot;The curriculum of English in high schools and teachers&#039; education curriculum,&quot; in Chapter 6.1., pp.159-165. A Study on What the High School Curriculum and High School Teachers’ Education Curriculum Should Be., 253pp. A Report Grant-in-Aid for Reseach (A) in Fiscal Year 1996-1997, Japan Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology. (Project Director: Toshiaki Kuwahara, University of Tsukuba)

    researchmap

  • Yoshio Otake, "Referential properties and informational structure: That's all right vs. It's all right," Journal of the Faculty of Education, Shinshu University 91: pp.61-72.

    91   pp.61-72.   1997

     More details

  • Teachers' Manual for NEW HARMONY READING. (School Textbook Authorized by Japan Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology for Use in High Schools) with Takeo Saito and others. 329pp. Tokyo: Kaitakusha. *Wrote total 50 pages of "Usef・・・

    1996

     More details

    Teachers&#039; Manual for NEW HARMONY READING. (School Textbook Authorized by Japan Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology for Use in High Schools) with Takeo Saito and others. 329pp. Tokyo: Kaitakusha. *Wrote total 50 pages of &quot;Useful Expressions&quot; in Lesson 1-12 and &quot;Grammar Points.&quot;

    researchmap

  • Study Guide to NEW HARMONY READING. (School Textbook Authorized by Japan Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology for Use in High Schools) with Takeo Saito and others. 230pp. Tokyo: Kaitakusha. *Wrote total 48 pages of "Useful Exp・・・

    1996

     More details

    Study Guide to NEW HARMONY READING. (School Textbook Authorized by Japan Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology for Use in High Schools) with Takeo Saito and others. 230pp. Tokyo: Kaitakusha. *Wrote total 48 pages of &quot;Useful Expressions&quot; in Lesson 1-12 and &quot;Grammar Points.&quot;

    researchmap

  • Yoshio Otake, "The structure of the it is that-construction: the critical examination of the clefts-base analysis," Studies in Languages and Cultures 42: pp.145-165. Institute of Modern Languages and Cultures, University of Tsukuba.

    42   pp.145-165.   1996

     More details

  • Yoshio Otake, "An analysis and practical use of Cambridge International Dictionary of English(1995)," IRICE PLAZA 6 (The Journal of Institute for Research in International Communicative English): pp.190-200. Institute for Research in International Comm・・・

    Vol. 6   pp.190-200.   1996

     More details

    Yoshio Otake, &quot;An analysis and practical use of Cambridge International Dictionary of English(1995),&quot; IRICE PLAZA 6 (The Journal of Institute for Research in International Communicative English): pp.190-200. Institute for Research in International Communicative English.

    researchmap

  • "Book Review: Phonetics of Inter-Language (Doctoral Dissertation by Takashi Shimaoka, Ph.D.)," Meikei. Vol. 1004. p.21.

    1995

     More details

  • Study Guide to NEW HARMONY English Course II. (School Textbook Authorized by Japan Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology for Use in High Schools) with Takeo Saito and others. 198pp. Tokyo: Kaitakusha. *Wrote total 37 pages of "・・・

    1995

     More details

    Study Guide to NEW HARMONY English Course II. (School Textbook Authorized by Japan Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology for Use in High Schools) with Takeo Saito and others. 198pp. Tokyo: Kaitakusha. *Wrote total 37 pages of &quot;Grammar and Practice&quot; and &quot;Mini-Grammar&quot; in Lesson 1-13, and &quot;Other Grammar Points.&quot;

    researchmap

  • Teachers' Manual for NEW HARMONY English Course II. (School Textbook Authorized by Japan Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology for Use in High Schools) with Takeo Saito and others. 271pp. Tokyo: Kaitakusha. *Wrote total 36 pag・・・

    1995

     More details

    Teachers&#039; Manual for NEW HARMONY English Course II. (School Textbook Authorized by Japan Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology for Use in High Schools) with Takeo Saito and others. 271pp. Tokyo: Kaitakusha. *Wrote total 36 pages of &quot;Grammar and Practice&quot; and &quot;Mini-Grammar&quot; in Lesson 1-13, and &quot;Other Grammar Points.&quot;

    researchmap

  • Commentary on "Memories For Sale" English Teachers' Magazine. Nov. 1995, pp.80-81. Tokyo: Taishukan Publishing Co., Ltd.

    1995

     More details

  • Yoshio Otake, "Interpretation and paraphrase: the it is that construction and the that is construction from semantic and functional perspectives," Studies in Languages and Cultures 40: pp.137-157. Institute of Modern Languages and Cultures, University・・・

    40   pp.137-157.   1995

     More details

    Yoshio Otake, &quot;Interpretation and paraphrase: the it is that construction and the that is construction from semantic and functional perspectives,&quot;<br />
    Studies in Languages and Cultures 40: pp.137-157. Institute of Modern Languages and Cultures, University of Tsukuba.

    researchmap

  • Yoshio Otake, “The Not that-construction in English,” Studies in Languages and Cultures 39: pp.37-55. Institute of Modern Languages and Cultures, University of Tsukuba.

    39   pp.37-55.   1994

     More details

  • Yoshio Otake, "A semantic and pragmatic analysis of the it is that-construction,"Eigo Gohou Bunpoo Kenkyuu 1 (The Journal of the Society of English Grammar and Usage): pp.117-131. The Society of English Grammar and Usage.

    1994

     More details

  • Yoshio Otake, "On semantic and functional properties of absolute noun phrases in sentence-initial position," Studies in Languages and Cultures 38: pp.289-302. Institute of Modern Languages and Cultures, University of Tsukuba.

    38   pp.289-302.   1994

     More details

  • Yoshio Otake, "English absolute participial clauses of accompanying circumstances in semantic and functional perspectives," Tsukuba Review of English Language Teaching 14: pp.17-33. The Tsukuba Society of English Language Teaching.

    14   pp.17-33.   1993

     More details

  • Yoshio Otake, "Discourse analysis of English absolute participial clauses in sentence-final position: their sequential order and unmarked relations," Studies in Languages and Cultures 37: pp.179-200. Institute of Modern Languages and Cultures, Universi・・・

    37   pp.179-200.   1993

     More details

    Yoshio Otake, &quot;Discourse analysis of English absolute participial clauses in sentence-final position: their sequential order and unmarked relations,&quot; Studies in Languages and Cultures 37: pp.179-200. Institute of Modern Languages and Cultures, University of Tsukuba.

    researchmap

  • Yoshio Otake, "Some observations on NP's N and (Det) N of NP: ?the river's mouth vs. the mouth of the river," The Tsukuba Society of English Language Teaching.

    10   pp.61-69.   1989

     More details

▶ display all

Presentations

  • 「言語表現に映し出される日英語話者の発想と文化」 第4回 日本語・日本文化 国際学術大会 基調講演(招聘)講師(於:建国大学(韓国)) Invited

    2019 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (keynote)  

    researchmap

  • 「「文をつなぐ」仕組みと「文をつながない」仕組み」 英語語法文法学会第25回大会 シンポジウム(シンポジウムテーマ「英語の文をつなぐ接続現象」) 司会兼講師 (於:専修大学) Invited

    2017 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    researchmap

  • 「S+take+it+that節構文の意味と談話機能」 英語語法文法学会第11回大会(関西外国語大学) 英語語法文法学会第11回大会プログラム p.6

    大竹芳夫

    2003 

     More details

  • "Semantics and Functions of the It is that-Construction and the Japanese No da-Construction." HUMIT 2001 MIT-Harvard University Conference on Language Study. Held at Harvard University and MIT. (米国ハーバード大学, マサチューセッツ工科大学(MIT))

    2001 

     More details

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • “Application of Linguistic Knowledge to English Teaching.” 第6回日英・英語教育学会研究大会 (工学院大学)第6回日英・英語教育学会研究大会プログラム p.1

    2000 

     More details

  • 「「の(だ)」に対応する英語の構文の意味と機能」 大塚英語教育研究会 講演(招待) 講師 (筑波大学文京校舎) Invited

    2013 

     More details

  • 信州大学出前講座講師(長野県須坂東高等学校) (講座名:「英語と日本語:意味が違えば形も違う」) (平成19年度) Invited

    2008 

     More details

  • 「解釈を伝える構文:It is that節構文の意味特性と使用条件」 ことばを考える会 第15回研究発表会研究発表 (新潟大学)

    2008 

     More details

  • 「名詞節化詞「の」を伴う構文と対応する他言語構文の特性」 新潟大学言語研究会(NULC) 第29回研究発表会研究発表 (新潟大学)

    2008 

     More details

  • 平成20年度私立新潟明訓高等学校 第15回進学セミナー 講師 (於:私立新潟明訓高等学校) Invited

    2008 

     More details

  • 信州大学出前講座講師(長野県飯山北高等学校) (講座名:「英語と日本語:意味が違えば形も違う」) (平成18年度) Invited

    2007 

     More details

  • 信州大学出前講座講師(長野市氷鉋老人福祉センター) (講座名:「英語と日本語:意味が違えば形も違う」) (平成19年度) Invited

    2007 

     More details

  • 信州大学教育学部出前講座講師(長野日本大学中学校) (講座名:「英語と日本語:意味が違えば形も違う」) (平成16年度) Invited

    2004 

     More details

  • “Focus on Pronunciation and Grammar of English as an International Language.” (これからの国際通用英語の発音と文法指導) オックスフォード大学出版局 ‐ ブリティッシュ・カウンシル(英国文化振興会)主催 2003 サマー・フォーラム ジェニファー・ジェンキンズ博士来日記念講演 Invited

    2003 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    researchmap

  • 長野市教職経験10年研修 教科指導研修III(教材研究) 講師(テーマ:「実践的コミュニケーション能力を育成する英文法指導の在り方について」) (平成15年度、平成17年度)

    2003 

     More details

  • 「オックスフォード大学出版局‐ブリティッシュ・カウンシル(英国文化振興会)主催 2003 サマー・フォーラム ジェニファー・ジェンキンズ博士来日記念講演」 長野講演 企画責任者・講師・司会(信州大学) (*信州大学教育学部学部長裁量経費補助開催講演)

    2003 

     More details

  • 「談話におけるItとThatの選択について」 日本英文学会中部支部第49回大会(中京大学) 日本英文学会中部支部第49回大会プログラム研究発表・シンポジウム要旨 p.5

    1997 

     More details

▶ display all

Works

  • 英語語法文法学会第25回大会 シンポジウム(シンポジウムテーマ「英語の文をつなぐ接続現象」) 司会兼講師 「「文をつなぐ」仕組みと「文をつながない」仕組み」 (於:専修大学)

    大竹 芳夫

    2017

     More details

  • 「「の(だ)」に対応する英語の構文の意味と機能」 大塚英語教育研究会 講演(招待) 講師 (筑波大学文京校舎)

    大竹 芳夫

    2013

     More details

  • 平成21年度教員免許状更新講習会 講師 講習名:「言語学から見た英語A」, 講習題目「実践的コミュニケーション能力を育成する英文法指導の在り方」 (於:新潟大学) 2009/08 - 2009/08

    2009

     More details

  • 信州大学出前講座講師(長野県須坂東高等学校) (講座名:「英語と日本語:意味が違えば形も違う」) (平成19年度)

    2008

     More details

  • 平成20年度私立新潟明訓高等学校 第15回進学セミナー 講師 (於:私立新潟明訓高等学校)

    2008

     More details

  • 「名詞節化詞「の」を伴う構文と対応する他言語構文の特性」 新潟大学言語研究会(NULC) 第29回研究発表会研究発表 (新潟大学)

    2008

     More details

  • 「英語語法文法学会第16回大会」研究発表第2室 司会(静岡県立大学) (2008年10月)

    2008

     More details

  • 「解釈を伝える構文:It is that節構文の意味特性と使用条件」 ことばを考える会 第15回研究発表会研究発表 (新潟大学)

    2008

     More details

  • 『信州大学教育学部における学生の満足度調査報告書』 信州大学教育学部自己点検・評価委員会. 98pp. 松岡英子、橋本光明他7名と共編著

    2007.12

     More details

  • 長野県上田染谷丘高等学校の生徒13名に対する授業公開〈演習名:日英語比較研究Ⅱ)

    2007

     More details

  • 平成19年度長野県英語教員研修講師 , 長野県英語教員研修(文部科学省「「英語が使える日本人」の育成のための戦略構想:英語教員の英語と指導能力向上のための研修」)

    2007

     More details

  • 平成19年度英語指導法開発事業(通称:英語指導力開発ワークショップ事業)英語教材分析力開発責任者および研修講師 *文部科学省「「英語が使える日本人」の育成のための行動計画関係予算」のもとで平成19年度に採択された英語教育支援事業

    2007

     More details

  • 信州大学出前講座講師(長野県飯山北高等学校) (講座名:「英語と日本語:意味が違えば形も違う」) (平成18年度)

    2007

     More details

  • 信州大学出前講座講師(長野市氷鉋老人福祉センター) (講座名:「英語と日本語:意味が違えば形も違う」) (平成19年度)

    2007

     More details

  • 平成18年度信州大学教育学部オープンキャンパス模擬授業(講義名:英語学基礎) 講師

    2006

     More details

  • 高円宮杯全日本中学校英語弁論大会長野県予選大会審査委員

    2006

     More details

  • 平成18年度長野県英語教員研修講師 , 長野県英語教員研修(文部科学省「「英語が使える日本人」の育成のための戦略構想:英語教員の英語と指導能力向上のための研修」)

    2006

     More details

  • 長野県教育職員免許法認定講習講師 (平成17年度)

    2005

     More details

  • 平成16年度長野県英語教員研修講師 , 長野県英語教員研修(文部科学省「「英語が使える日本人」の育成のための戦略構想:英語教員の英語と指導能力向上のための研修」)

    2004

     More details

  • 信州大学・ユタ大学学術交流協定に基づくユタ大学夏期英語研修プログラム(信州大学学長裁量経費補助) 引率・指導責任者

    2004

     More details

  • 信州大学教育学部出前講座講師(長野日本大学中学校) (講座名:「英語と日本語:意味が違えば形も違う」) (平成16年度)

    2004

     More details

  • 「オックスフォード大学出版局‐ブリティッシュ・カウンシル(英国文化振興会)主催 2003 サマー・フォーラム ジェニファー・ジェンキンズ博士来日記念講演」 長野講演 企画責任者・講師・司会(信州大学) (*信州大学教育学部学部長裁量経費補助開催講演)

    2003

     More details

  • 平成15年度長野県英語教員研修講師 , 長野県英語教員研修(文部科学省「「英語が使える日本人」の育成のための戦略構想:英語教員の英語と指導能力向上のための研修」)

    2003

     More details

  • Yoshio Otake(大竹芳夫) “Focus on Pronunciation and Grammar of English as an International Language.” (これからの国際通用英語の発音と文法指導) オックスフォード大学出版局 ‐ ブリティッシュ・カウンシル(英国文化振興会)主催 2003 サマー・フォーラム ジェニファー・ジェンキンズ博士来日記念講演

    2003

     More details

  • 「S+take+it+that節構文の意味と談話機能」 英語語法文法学会第11回大会(関西外国語大学) 英語語法文法学会第11回大会プログラム p.6

    2003

     More details

  • 「オックスフォード大学出版局‐ブリティッシュ・カウンシル(英国文化振興会)主催 2003 サマー・フォーラム ジェニファー・ジェンキンズ博士来日記念講演」 長野講演 企画責任者・講師・司会(信州大学) (*信州大学教育学部学部長裁量経費補助開催講演) 2003/07-

    2003

     More details

  • 長野市教職経験10年研修 教科指導研修III(教材研究) 講師(テーマ:「実践的コミュニケーション能力を育成する英文法指導の在り方について」) (平成15年度、平成17年度)

    2003

     More details

  • 長野県小学生英語指導力検定協議会長野県英語指導力検定(英語運用の分野・指導力)二次試験面接官 (平成13年度〜平成14年度)

    2001

     More details

  • Yoshio Otake "Semantics and Functions of the It is that-Construction and the Japanese No da-Construction." HUMIT 2001 MIT-Harvard University Conference on Language Study. Held at Harvard University and MIT.

    2001

     More details

  • Yoshio Otake(大竹芳夫) "Semantics and Functions of the It is that-Construction and the Japanese No da-Construction." HUMIT 2001 MIT-Harvard University Conference on Language Study. Held at Harvard University and MIT. (米国ハーバード大学, マサチューセッツ工科大学(MIT))

    2001

     More details

  • Yoshio Otake(大竹芳夫) “Application of Linguistic Knowledge to English Teaching.” 第6回日英・英語教育学会研究大会 (工学院大学)第6回日英・英語教育学会研究大会プログラム p.1

    2000

     More details

  • 米日財団現代アメリカ研究プロジェクト米国視察 長野県小・中・高・大学教員6月グループ引率・指導責任者 (平成12年度)

    2000

     More details

  • 米日財団現代アメリカ研究プロジェクト米国視察 長野県小・中・高・大学教員6月グループ引率・指導責任者 (平成12年度) 2000-

    2000

     More details

  • Yoshio Otake "Application of Linguistic Knowledge to English Teaching." The Sixth Conference of the Japan-Britain Association for English Teaching. Held at Kogakuin University, Tokyo, Japan.

    2000

     More details

  • 「中部地区英語教育学会第28回長野大会」自由研究第6会場司会(JA長野県ビル)

    1998

     More details

  • 「談話におけるItとThatの選択について」 日本英文学会中部支部第49回大会(中京大学) 日本英文学会中部支部第49回大会プログラム研究発表・シンポジウム要旨 p.5

    1997

     More details

  • Yoshio Otake "Discourse Constraints on the Choice of It and That." The 49th Conference of the English Literary Society of Japan, Chubu. Held at Chukyo University, Aichi, Japan.

    1997

     More details

▶ display all

Awards

  • 国立大学協会会長, 公立大学協会会長, 日本私立大学団体連合会会長及び大学入試センター理事長の連名による感謝状

    2012  

     More details

  • 平成7年度財団法人筑波学都資金財団教育研究特別表彰

    1995  

     More details

    Country:Japan

    researchmap

  • 昭和62年度財団法人筑波学都資金財団奨学金

    1986  

     More details

    Country:Japan

    researchmap

Research Projects

  • A Grant-in-Aid for Scientific Research (C) 2022-2025 from Japan Society for the Promotion of Science under Grant No. A Descriptive and Theoretical Study of Some Aspects of Japanese and English Constructions Used to Reveal the Hardly Accessible Information and Interpretation

    2022 - 2026

    System name:Grant-in-Aid for Scientific Research

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

  • 「日英語の文連結現象において指示表現と名詞節化形式が果たす役割に関する総合的研究」基盤研究(C)(一般)研究代表者:大竹芳夫(平成27-30年度)【日本学術振興会科学研究費補助金交付課題:課題番号15K02592】

    2015 - 2019

    System name:科学研究費補助金

    大竹芳夫

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • 「日英語の指示表現と名詞節化形式の選択・出没の普遍性と個別性に関する総合的研究」基盤研究(C)(一般)研究代表者:大竹芳夫(平成24-26年度)【日本学術振興会科学研究費補助金交付課題:課題番号24520534】

    2012 - 2015

    System name:科学研究費補助金

    大竹芳夫

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • 「日英語の名詞節化形式の意味と談話機能の派生メカニズムに関する理論的・実証的研究」基盤研究(C)(一般) 研究代表者:大竹芳夫(平成21-23年度) 【日本学術振興会科学研究費補助金交付研究課題:研究課題番号21520502】

    2009 - 2012

    System name:科学研究費補助金

    大竹芳夫

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • 日本学術振興会科学研究費補助金「研究成果公開促進費(学術図書)」 研究代表者:大竹芳夫(平成21年度)【日本学術振興会科学研究費補助金交付研究課題:研究課題番号215060】

    2009 - 2010

    System name:科学研究費補助金

    大竹芳夫

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • 「日英語における名詞節化形式と意味・機能の関係に関する実証的・理論的研究」基盤研究(C)(一般) 研究代表者:大竹芳夫(平成18-20年度) 【日本学術振興会科学研究費補助金交付研究課題:研究課題番号18520377】

    2006 - 2009

    System name:科学研究費補助金

    大竹芳夫

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • 「日英語の名詞化補文の普遍性と個別性に関する記述的・理論的研究」若手研究(B) 研究代表者:大竹芳夫(平成14-16年度) 【文部科学省科学研究費補助金交付研究課題:研究課題番号14710329】

    2002 - 2005

    System name:科学研究費補助金

    大竹芳夫

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • 平成13年度文部科学省在外研究員(米国ハーバード大学 言語学科 客員研究員)派遣 調査区分および調査研究題目:文学(言語学)「日英語の名詞化補文と認知構造に関する研究」

    2001

    System name:文部科学省在外研究員

    大竹芳夫

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • 「日英語の名詞化補文に関する記述的・理論的研究」 奨励研究(A) 研究代表者:大竹芳夫(平成11-12年度) 【文部科学省科学研究費補助金交付研究課題:研究課題番号11710260】

    1999 - 2001

    System name:科学研究費補助金

    大竹芳夫

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • A Descriptive and Theoretical Study of Some Aspects of Japanese and English Constructions Used to Reveal the Information and Interpretation Not Easily Accessible to the Hearer

    Grant number:22K00616

    2022.4 - 2026.3

    System name:Grants-in-Aid for Scientific Research

    Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Awarding organization:Japan Society for the Promotion of Science

      More details

    Grant amount:\3120000 ( Direct Cost: \2400000 、 Indirect Cost:\720000 )

    researchmap

  • A Grant-in-Aid for Scientific Research (C) 2022-2025 from Japan Society for the Promotion of Science under Grant No. 22K00616. A Descriptive and Theoretical Study of Some Aspects of Japanese and English Constructions Used to Reveal the Information and Interpretation Not Easily Accessible to the Hearer

    2022 - 2026

    System name:Grant-in-Aid for Scientific Research

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

  • A Grant-in-Aid for Scientific Research (C) 2015-2018 from from Japan Society for the Promotion of Science under Grant No. 15K02592. 3,300,000yen. A Comprehensive Study on the Role of Referential Expressions and Nominalizing Forms in the Sentence Linkage Phenomena in English and Japanese

    2015 - 2019

    System name:Grant-in-Aid for Scientific Research

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

  • A Grant-in-Aid for Scientific Research (C) 2012-2014 from Japan Society for the Promotion of Science under Grant No. 24520534. 4,000,000yen. A Comprehensive Study on the Mechanism which Controls the Selection and Omission of Referential Expressions and Nominalized Forms in English and Japanese

    2012 - 2015

    System name:Grant-in-Aid for Scientific Research

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

  • 平成23年度新潟大学プロジェクト推進経費(発芽研究 研究プロジェクト代表者:大竹芳夫)1.「日英語の指示表現選択と名詞節化の諸相に関する記述的・理論的研究」

    2011 - 2012

    大竹芳夫

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • A Grant-in-Aid for Scientific Research (C) 2009-2011 from Japan Society for the Promotion of Science under Grant No. 21520502. 3,300,000yen. A Theoretical and Empirical Study of the Derivation Mechanism of the Meaning and Discourse Function of Nominalized Forms in English and Japanese

    2009 - 2012

    System name:Grant-in-Aid for Scientific Research

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    A Grant-in-Aid for Scientific Research (C) 2009-2011 from Japan Spsiety for the Promotion of Science under Grant No. 21520502. 3,300,000yen. A Theoretical and Empirical Study of the Derivation Mechanism of the Meaning and Discourse Function of Nominalizing Constructions in English and Japanese.

    researchmap

  • 平成21 年度新潟大学人文社会・教育科学系研究支援経費による研究プロジェクト経費(学系奨励研究 研究プロジェクト代表者:大竹芳夫)3.「指示表現と名詞節化形式の選択に関する日英語比較対照研究」

    2009 - 2010

    大竹芳夫

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • 平成21年度新潟大学プロジェクト推進経費(奨励研究 研究プロジェクト代表者:大竹芳夫)「日英語の名詞節化と指示表現選択に関する意味論的・語用論的研究」

    2009 - 2010

    大竹芳夫

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • A Grant-in-Aid for Publication of Scientific Research Results 2009 from Japan Society for the Promotion of Science under Grant No. 215060.

    2009

    System name:Grant-in-Aid for Scientific Research

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • 平成20年度新潟大学人文社会・教育科学系長裁量経費による研究プロジェクト(学系奨励研究 研究プロジェクト代表者:大竹芳夫)「日英語の名詞節化形式の統語構造と意味・機能のインターフェースに関する研究」

    2008 - 2009

    大竹芳夫

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • 平成20年度新潟大学プロジェクト推進経費(奨励研究 研究プロジェクト代表者:大竹芳夫)「名詞節化構文の意味派生と談話機能のメカニズムに関する日英語比較対照研究」

    2008 - 2009

    大竹芳夫

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • A Grant-in-Aid for Scientific Research (C) 2006-2008 from Japan Society for the Promotion of Science under Grant No. 18520377. 3,400,000yen. An Empirical and Theoretical Study of the Relationship between the Form, Meaning and Function of Nominalized Clauses in English and Japanese

    2006 - 2009

    System name:Grant-in-Aid for Scientific Research

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    A Grant-in-Aid for Scientific Research (C) 2006-2008 from Japan Spsiety for the Promotion of Science under Grant No. 18520377. 3,400,000yen. An Empirical and Theoretical Study of the Relationship between the Form, Meaning and Function of Nominalizing Constructions in English and Japanese.

    researchmap

  • A Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (B) 2002-2004 from the Japanese Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology under Grant No. 14710329. 3,100,000yen. A Descriptive and Theoretical Study of Differences and Similarities of the Nominalized Complement Clauses in English and Japanese

    2002 - 2005

    System name:Grant-in-Aid for Scientific Research

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    A Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (B) 2002-2004 from the Japanese Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology under Grant No. 14710329. 3,100,000yen. A Descriptive and Theoretical Study of Differences and Similarities of English and Japanese Nominal Complement Clauses.

    researchmap

  • A Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A) 1999-2000 from the Japanese Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology under Grant No. 11710260. 4,000,000yen. An Empirical and Theoretical Study of the Relationship between the Form, Meaning and Function of Nominalizing Constructions in English and Japanese

    1999 - 2001

    System name:Grant-in-Aid for Scientific Research

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    A Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A) 1999-2000 from the Japanese Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology under Grant No. 11710260. 1,800,000yen. A Descriptive and Theoretical Study of English and Japanese Nominal Complement Clauses.

    researchmap

  • 日英語の名詞化補文に関する記述的・理論的研究

    Grant number:11710260

    1999 - 2000

    System name:科学研究費助成事業

    Research category:奨励研究(A)

    Awarding organization:日本学術振興会

    大竹 芳夫

      More details

    Grant amount:\1800000 ( Direct Cost: \1800000 )

    本研究の目的は,日英語における名詞化補文の特性を意味的・機能的視座から比較・対照しながら、両言語の情報構造と伝達機能の個別性と普遍性を明らかにすることである。本年度は、平成11年度に得られた基礎的資料と研究成果を踏まえて、問題点を整理し、日英語に関する情報理論や認知理論の枠組みで、日英語の名詞化補文がどのように位置づけられるかについて検討した。「空間」概念を認知基盤として情報を言語化するin that節と「時間」概念を基盤とするnow that節とを比較しながら、in that節は時間関係に基づく継起性を表現し得ないことも検証した。日本語の名詞化補文「の」節と「で」から成る「ので」については、以前の状況が変化・移行した結果的状況として成立している現況に基づいて既定性が保証される場合と、事物に本来的に備わっている特徴や性質に基づいて既定性が保証される場合とがあることを論じた。それぞれの既定性を表現する「ので」節は、対応する英語においてnow that節とin that節という異なる言語形式によって表出されることなど、平成11年度の研究成果を発展、深化させつつ多角的に検証した。また、日本語の「の」名詞節に対応する疑似分裂文の前提部分がどのような要素を焦点化するのかについても併せて検討した。
    実際の談話や発話場面を分析し、日英語の名詞化補文の生起と語用論的要請の関係を論じた点も本研究の特徴のひとつである。本研究で得られた言語学的知見が英語教育、日本語教育でどのような教育的意義をもつのかについても明らかにした。

    researchmap

▶ display all

 

Teaching Experience (researchmap)

  • 英米言語文化Ⅲ特論

    Institution name:新潟大学大学院現代社会文化研究科(博士前期課程)

     More details

  • Introduction to Language and Linguistics (英語による授業)「ことばと言語学への誘い 」

     More details

  • 応用言語学研究

    Institution name:新潟大学大学院現代社会文化研究科(博士後期課程)

     More details

  • 英米言語文化Ⅲ演習

    Institution name:新潟大学大学院現代社会文化研究科(博士前期課程)

     More details

Teaching Experience

  • 応用言語学研究(大学院博士後期課程)

    2012
    -
    2020
    Institution name:新潟大学

  • 英米言語文化Ⅲ演習(大学院博士前期課程)

    2012
    -
    2020
    Institution name:新潟大学

  • 英米言語文化Ⅲ特論(大学院博士前期課程)

    2012
    -
    2020
    Institution name:新潟大学

  • Introduction to Language and Linguistics (英語による授業)「ことばと言語学への誘い 」

    2017
    -
    2018
    Institution name:新潟大学

  • アカデミック英語W

    2018
    -
    2022
    Institution name:新潟大学

  • 言語文化学入門B

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 西洋言語文化入門

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 卒業論文(大竹芳夫)

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 英米言語論A

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 英米言語文化演習

    2022
    Institution name:新潟大学

  • アカデミック英語W

    2022
    Institution name:新潟大学

  • 人文入門

    2022
    Institution name:新潟大学

  • 英米言語論B

    2022
    Institution name:新潟大学

  • 英米言語文化III特論

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 応用言語学研究

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 英米言語文化III演習

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 応用言語学

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 人文系フロンティア

    2021
    Institution name:新潟大学

  • アカデミック英語入門R

    2020
    Institution name:新潟大学

  • 英米言語文化基礎演習B

    2020
    -
    2021
    Institution name:新潟大学

  • 人文初年次演習

    2020
    Institution name:新潟大学

  • アカデミック英語L2

    2018
    Institution name:新潟大学

  • アカデミック英語L1

    2018
    Institution name:新潟大学

  • アカデミック英語R1

    2017
    -
    2019
    Institution name:新潟大学

  • アカデミック英語R2

    2017
    -
    2019
    Institution name:新潟大学

  • 卒業論文

    2016
    Institution name:新潟大学

  • 共生文化研究総合演習

    2015
    Institution name:新潟大学

  • 異文化論(大竹芳夫)

    2014
    -
    2020
    Institution name:新潟大学

  • 外書講読Ⅰ(大竹芳夫)

    2014
    -
    2020
    Institution name:新潟大学

  • 理工英語読解

    2012
    -
    2020.3
    Institution name:新潟大学

  • アカデミック英語(リーディング)

    2011
    -
    2016
    Institution name:新潟大学

  • アカデミック英語(ライティング)

    2011
    Institution name:新潟大学

  • Structure,Function,and Meaning of Language across Cultures

    2009
    -
    2010
    Institution name:新潟大学

  • 外書講読Ⅰ

    2008
    -
    2022
    Institution name:新潟大学

  • 異文化論

    2008
    -
    2021
    Institution name:新潟大学

  • 応用言語学

    2008
    -
    2021
    Institution name:新潟大学

  • スタディスキルズ(経済学科)

    2008
    -
    2020
    Institution name:新潟大学

  • 基礎英語

    2008
    -
    2018
    Institution name:新潟大学

  • 発展英語

    2008
    -
    2017
    Institution name:新潟大学

  • 共通英語

    2008
    -
    2016
    Institution name:新潟大学

  • 特定研究Ⅰ

    2008
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 特定研究Ⅲ

    2008
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 課題研究Ⅲ

    2008
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 英米言語文化論Ⅲ演習

    2008
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 課題研究Ⅱ

    2008
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 特定研究Ⅱ

    2008
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 課題研究Ⅰ

    2008
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 英米言語文化論Ⅲ特論

    2008
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

▶ display all

 

Social Activities

  • 2021年度 新潟明訓高等学校 進学セミナー 講師 (於:新潟明訓高等学校)

    Role(s): Lecturer

    2021.6

     More details

  • 平成26年度放送大学(文部科学省認可通信教育「英語が映し出す心と言葉の仕組み」)講師 (於:放送大学新潟学習センター)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成26-27年度独立行政法人大学入試センター教科科目第一委員会(英語問題作成部会)委員(「英語」の試験問題の作成) (任期2年)

     More details

  • 平成20-21年度独立行政法人大学入試センター教科科目第一委員会(英語問題作成部会)委員(「英語」の試験問題の作成) (任期2年)

     More details

  • 平成22年度独立行政法人大学入試センター教科科目第一委員会(英語問題作成部会)委員(「英語」の試験問題の作成) (再任:任期1年)

     More details

  • 平成24-25年度独立行政法人大学入試センター新教育課程試験問題調査研究委員会(英語問題研究部会)委員(「英語」の試験問題についての調査研究) (任期2年)

     More details

  • 2022年度 新潟市立万代高等学校 出前講義 講師(於:新潟市立万代高等学校)

    Role(s): Lecturer

    2022.8

     More details

  • 2021年度 新潟県立長岡大手高等学校 大学模擬講義 講師(於:新潟県立長岡大手高等学校)

    Role(s): Lecturer

    2021.10

     More details

  • 2021年度 宮城県石巻高等学校 大学模擬講義 講師(於:宮城県石巻高等学校)

    Role(s): Lecturer

    2021.10

     More details

  • 平成27年度教員免許状更新講習会 講師 講習名:「言語学から見た英語」, 講習題目「実践的コミュニケーション能力を育成する英文法指導の在り方」 (於:新潟大学駅南キャンパス(ときめいと)(平成27年8月23日(日))

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成18年度信州大学出前講座 講師 (於:長野県飯山北高等学校、講座名「英語と日本語 意味が違えば形も違う」)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成16年度長野県英語教員研修(文部科学省「「英語が使える日本人」の育成のための戦略構想:英語教員の英語と指導能力向上のための研修」)講師 (於:長野県看護大学)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成18年度長野県英語教員研修(文部科学省「「英語が使える日本人」の育成のための戦略構想:英語教員の英語と指導能力向上のための研修」)講師 (於:清泉女学院大学)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成19年度長野県英語教員研修(文部科学省「「英語が使える日本人」の育成のための戦略構想:英語教員の英語と指導能力向上のための研修」)講師 (於:清泉女学院大学)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成16年度信州大学出前講座 講師 (於:長野日本大学中学校、講座名「英語と日本語 意味が違えば形も違う」)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成18年度信州大学教育学部オープンキャンパス模擬授業 講師 (於:信州大学、講義名「英語学基礎」)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 信州大学市民開放授業での受講者受け入れ実績

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成15年度長野県英語教員研修(文部科学省「「英語が使える日本人」の育成のための戦略構想:英語教員の英語と指導能力向上のための研修」)講師 (於:長野県工科短期大学校、信州豊南短期大学)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成15年度長野市教職経験10年研修 教科指導研修III (教材研究) 講師 (於:信州大学)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成17年度長野市教職経験10年研修 教科指導研修III (教材研究) 講師 (於:信州大学)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成17年度長野県教育職員免許法認定講習 講師 (於:長野県総合教育センター)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 「米日財団現代アメリカ研究プロジェクト」米国視察(視察先:米国シカゴ、セントチャールズ) 長野県小・中・高・大学教員6月グループ引率・指導責任者

    Role(s): Advisor

     More details

  • 平成22年度教員免許状更新講習会 講師 講習名:「言語学から見た英語」, 講習題目「実践的コミュニケーション能力を育成する英文法指導の在り方」 (於:新潟大学)(平成22年8月18日(水))

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成23年度教員免許状更新講習会 講師 講習名:「言語学から見た英語」, 講習題目「実践的コミュニケーション能力を育成する英文法指導の在り方」 (於:新潟大学)(平成23年8月18日(木))

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成19年度英語指導法開発事業(文部科学省「「英語が使える日本人」の育成のための行動計画関係予算」のもとで平成19年度に採択された英語教育支援事業)英語教材分析力開発責任者および研修講師 (於:信州大学)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成20年度新潟明訓高等学校 第15回進学セミナー 講師 (於:新潟明訓高等学校)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成21年度教員免許状更新講習会 講師 講習名:「言語学から見た英語A」, 講習題目「実践的コミュニケーション能力を育成する英文法指導の在り方」 (於:新潟大学)(平成21年8月18日(火))

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成24年度教員免許状更新講習会 講師 講習名:「言語学から見た英語」, 講習題目「実践的コミュニケーション能力を育成する英文法指導の在り方」 (於:新潟大学駅南キャンパス)(平成24年8月9日(木))

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成24年度新潟大学アドミッションフォーラム(新潟県内高等学校進路指導等教員対象) 説明者 「新潟大学の教育と入学試験:英語出題ポリシー」 (於:新潟大学)(平成24年7月6日(金))

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成24年度新潟大学アドミッションフォーラム(第1回:県外高等学校進路指導等教員対象) 説明者 「新潟大学の教育と入学試験:英語出題ポリシー」 (於:新潟大学)(平成24年7月31日(火))

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成24年度新潟大学アドミッションフォーラム(第2回:県外高等学校進路指導等教員対象) 説明者 「新潟大学の教育と入学試験:英語出題ポリシー」 (於:新潟大学)(平成24年10月3日(水))

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成25年度教員免許状更新講習会 講師 講習名:「言語学から見た英語」, 講習題目「実践的コミュニケーション能力を育成する英文法指導の在り方」 (於:新潟大学五十嵐キャンパス)(平成25年8月12日(月))

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成26年度教員免許状更新講習会 講師 講習名:「言語学から見た英語」, 講習題目「実践的コミュニケーション能力を育成する英文法指導の在り方」 (於:新潟大学五十嵐キャンパス)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成19年度信州大学出前講座 講師 (於:長野市氷鉋老人福祉センター、講座名「英語と日本語 意味が違えば形も違う」)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 平成19年度信州大学出前講座 講師 (於:長野県須坂東高等学校、講座名「英語と日本語 意味が違えば形も違う」)

    Role(s): Lecturer

     More details

  • 2022年度 新潟県立江南高等学校 出前講義 講師(於:新潟県立江南高等学校)

    Role(s): Lecturer

     More details

▶ display all