2021/10/20 更新

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オニール ジヨージ
ONEAL GEORGE
ONEAL GEORGE
所属
教育・学生支援機構 コモンリテラシーセンター 准教授
職名
准教授
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外部リンク

学位

  • 学術博士号 ( 2013年3月   新潟大学 )

  • 学術修士号 ( 2008年6月   カリフォルニア州立大学サンフランシスコ校 )

  • 学術学士号 ( 2001年6月   カリフォルニア大学バークレー校 )

研究キーワード

  • 国際通用語としての英語

  • 分かりやすさ

  • 明瞭生

  • 会話分析

  • 音韻論

  • 音声学

研究分野

  • 人文・社会 / 外国語教育  / 明瞭的な発音の習得

経歴

  • 新潟大学   教育・学生支援機構 コモンリテラシーセンター   准教授

    2019年10月 - 現在

  • 新潟大学   教育・学生支援機構 グローバル教育センター   准教授

    2015年4月 - 2019年9月

  • 新潟大学   教育・学生支援機構 教育支援センター   准教授

    2010年4月 - 2015年3月

  • 新潟大学   全学教育機構   准教授

    2009年10月 - 2010年3月

  • 新潟大学   大学教育開発研究センター   准教授

    2009年4月 - 2009年9月

学歴

  • 早稲田大学   Education   English Education

    2016年9月 - 2019年3月

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  • 新潟大学   Graduate School of Modern Society and Culture   Global Community

    2009年4月 - 2012年2月

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  • San Francisco State University   English   Teaching English to Speakers of other Languages

    2006年9月 - 2008年6月

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  • UC Berkeley   East Asian Languages   Japanese Literature

    1997年9月 - 2001年7月

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所属学協会

  • THE JAPANESE ASSOCIATION FOR ASIAN ENGLISHES

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  • 日本語用論学会

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留学歴

  • 北京言語文化大学   北京言語文化大学

    2005年9月 - 2006年7月

 

論文

  • Does an ELF phonology exist? 査読

    George O’Neal

    Asian Englishes   1 - 15   2020年1月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Informa UK Limited  

    DOI: 10.1080/13488678.2019.1706135

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  • Systematicity in linguistic feature selection: Repair sequences and subsequent accommodation 査読

    George O’Neal

    Journal of English as a Lingua Franca   8 ( 2 )   211 - 233   2019年11月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Walter de Gruyter GmbH  

    <title>Abstract</title>
    This study examines linguistic feature selection and its relationship with repair sequences in a longitudinal corpus of Japanese–Filipino business ELF interactions. In the corpus, Japanese employees communicate once a month with Filipino employees via computer software to confirm infrastructure status at a Filipino company’s factories. Comparative constructions frequently appear in the corpus because of the nature of the interactions, but the kinds and frequencies of comparative constructions change month to month. This study demonstrates that early in the corpus, the speakers utilized a multitude of comparative constructions, but after 12 months, the speakers have settled on one preferred comparative construction. Furthermore, the preferred construction emerged from repair sequences, which suggests that repair is significantly related to linguistic feature selection. Accordingly, this study hypothesizes that repair sequences do far more than just resolve an interactional problem; repaired linguistic features are more likely to be selected again the next time a similar linguistic feature is relevant to the progression of the interaction.

    DOI: 10.1515/jelf-2019-2025

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    その他リンク: http://www.degruyter.com/view/j/jelf.2019.8.issue-2/jelf-2019-2025/jelf-2019-2025.pdf

  • Beyond intelligibility: ‘Transintelligibility’ phenomena in English as a Lingua Franca interactions 査読

    George O'Neal, Yumi Matsumoto

    International Journal of Applied Linguistics   29 ( 1 )   44 - 60   2019年3月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Wiley  

    DOI: 10.1111/ijal.12236

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    その他リンク: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full-xml/10.1111/ijal.12236

  • The accommodation of intelligible segmental pronunciation 査読

    George O’Neal

    Journal of Second Language Pronunciation   5 ( 1 )   119 - 138   2019年

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:John Benjamins Publishing Company  

    <title>Abstract</title>
    This qualitative and quantitative study applies conversation analytic methodology to the examination of mutual
    intelligibility, and then quantifies the segmental repairs and segmental adjustments that were required to maintain
    intelligibility in English as a Lingua Franca interactions among students at a Japanese university. In the qualitative portion,
    sequential analysis was used to ascertain the segmental repairs that were utilized to maintain mutual intelligibility and to
    identify the pronunciations that interactants oriented to as unintelligible and intelligible, which can then be compared to
    determine the segmental adjustments that changed an unintelligible pronunciation into an intelligible one. In the quantitative
    portion, the segmental repairs and the segmental adjustments were quantified in order to assess which kinds of segmental repairs
    and segmental adjustments are most frequent. This study concludes that reactive repair is the most frequent segmental repair, and
    modification is the most frequent segmental adjustment.

    DOI: 10.1075/jslp.17002.one

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  • Intelligibility and Segmental Phoneme Repair Strategies in English-as-a-Lingua-Franca Interactions among Chinese and Japanese Speakers of English 査読

    George O'Neal

    Chinese Journal of Applied Linguistics   39 ( 4 )   2016年1月

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    出版者・発行元:Walter de Gruyter {GmbH}  

    DOI: 10.1515/cjal-2016-0025

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  • Segmental repair and interactional intelligibility: The relationship between consonant deletion, consonant insertion, and pronunciation intelligibility in English as a Lingua Franca in Japan 査読

    George O'Neal

    JOURNAL OF PRAGMATICS   85   122 - 134   2015年8月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:ELSEVIER SCIENCE BV  

    This is a qualitative study of the relationship between consonant deletion, consonant insertion, and the pragmatic strategies that maintain mutual intelligibility in English as a Lingua Franca (hereafter, ELF) interactions among university and exchange students at a Japanese university (Jenkins, 2000; Matsumoto, 2011; O'Neal, 2015). Some ELF research claims that consonant deletion attenuates mutual intelligibility in ELF interactions, especially if the consonant deletion occurs in word-initial and word-medial consonant clusters or in consonant clusters in syllable onsets and codas (Jenkins, 2000, 2007; Deterding, 2013). This study assesses the effect of consonant deletion and consonant insertion on the mutual intelligibility of pronunciation in ELF interactions in Japan. Using conversation analytic methodology to examine a corpus of miscommunications among ELF speakers at a Japanese university, within which miscommunications are defined as repair sequences, this study claims that consonant deletion can attenuate mutual intelligibility, and that the insertion of a deleted consonant into a word can help restore mutual intelligibility. Furthermore, this is true regardless of deviance from or approximation to a native speaker pronunciation standard. This study concludes that segmental repair is an effective strategy with which English speakers can maintain mutual intelligibility. (C) 2015 Elsevier B.V. All rights reserved.

    DOI: 10.1016/j.pragma.2015.06.013

    Web of Science

    Scopus

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    その他リンク: http://orcid.org/0000-0003-1405-5558

  • Interactional intelligibility: the relationship between consonant modification and pronunciation intelligibility in English as a Lingua Franca in Japan 査読

    George O'Neal

    Asian Englishes   17 ( 3 )   222   2015年5月

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    出版者・発行元:Informa {UK} Limited  

    DOI: 10.1080/13488678.2015.1041871

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  • ELF intelligibility: the vowel quality factor 査読

    George O'Neal

    Journal of English as a Lingua Franca   4 ( 2 )   2015年1月

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    出版者・発行元:Walter de Gruyter {GmbH}  

    DOI: 10.1515/jelf-2015-0026

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  • Consonant clusters and intelligibility in English as a Lingua Franca in Japan Phonological modifications to restore intelligibility in ELF 査読

    George O'Neal

    PRAGMATICS AND SOCIETY   6 ( 4 )   615 - 636   2015年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:JOHN BENJAMINS PUBLISHING CO  

    This is a qualitative study of the relationship between consonant cluster articulation and intelligibility in English as a Lingua Franca interactions in Japan (Jenkins 2000; Matsumoto 2011). Some research has claimed that the full articulation of consonant clusters in lexeme-initial and lexeme-medial position is critical to the maintenance of intelligibility (Jenkins 2000, 2002, 2007; Walker 2010; Deterding 2013). Using conversation analytic methodology to examine a corpus of repair sequences in interactions among English as a Lingua Franca speakers at a Japanese university, this study claims that consonant elision in consonant clusters in lexeme-initial, lexeme-medial, and lexeme-final position can attenuate intelligibility, and that the insertion of an elided consonant into a word that was oriented to as unintelligible can help restore intelligibility in English as a Lingua Franca.

    DOI: 10.1075/ps.6.4.07one

    Web of Science

    Scopus

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    その他リンク: http://orcid.org/0000-0003-1405-5558

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書籍等出版物

  • Pragmatics at Its Interfaces (Mouton Series in Pragmatics

    ジョージ オニール( 担当: 分担執筆 ,  範囲: The pragmatics of intelligible pronunciation: Preemptive and reactive segmental repair in English as a lingua franca interactions in Japan)

    Mouton De Gruyter  2017年2月 

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  • Waseda working papers in ELF, Vol. 5

    ジョージ オニール( 担当: 分担執筆 ,  範囲: Intelligibility and segmentation in English as a lingua franca in Japan.)

    Waseda ELF Research Group  2016年4月 

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講演・口頭発表等

  • Functional Load and Intelligibility among Japanese and Chinese ELF Users: A Partial Replication Experiment of Munro & Derwing (2006)

    George O'Neal, Lance Latham

    JALT  2019年11月 

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    開催年月日: 2019年11月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    添付ファイル: JALT 2019 Presentation.pdf

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  • The Formation of Interactional Intelligibility due to Segmental Repair among ELF Dyads 国際会議

    ジョージ オニール

    10th Annual Pronunciation in Second Language Learning and Teaching  2018年9月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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  • The Interaction Hypothesis 国際会議

    ジョージ オニール

    11th Annual English as a Lingua Franca  2018年7月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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  • The Repair Salience Hypothesis 国際会議

    ジョージ オニール

    11th Annual English as a Lingua Franca Conference  2018年7月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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  • Diachronic feature selection in a corpus of Japanese-Filipino business ELF interactions 国際会議

    ジョージ オニール

    7th Waseda ELF International Workshop  2017年11月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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  • The Vicissitudes of Intelligible Segmental Pronunciation 国際会議

    ジョージ オニール

    9th Annual Pronunciation in Second Language Learning and Teaching  2017年9月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    添付ファイル: PSLLT 2017.pdf

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  • What Kinds of Segmental Repair are Most Frequent in English as a Lingua Franca Interactions in Japan? 国際会議

    ジョージ オニール

    15th International Pragmatics Association Conference  2017年7月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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  • Maintaining mutual intelligibility: Aggregate phonetic changes to segmental phonemes in a corpus of ELF interactions 国際会議

    ジョージ オニール

    6th Waseda ELF International Workshop  2016年11月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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  • Phoneme Segmentation in English as a Lingua Franca 国際会議

    ジョージ オニール

    9th Annual English as a Lingua Franca Conference  2016年6月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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  • Negotiating segmentation and word boundaries in English as a Lingua Franca in Japan 国際会議

    ジョージ オニール

    5th Waseda ELF International Workshop  2015年11月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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  • Interactional Intelligibility: The Relationship between Consonant Insertion and Pronunciation Intelligibility in English as a Lingua Franca in Japan 国際会議

    ジョージ オニール

    8th Annual English as a Lingua Franca Conference  2015年8月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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  • The Negotiated Intelligibility of Consonant Pronunciation 国際会議

    ジョージ オニール

    ChangE  2015年7月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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  • The Negotiation of Intelligible Pronunciation in English as a Lingua Franca in Northeast Asia 国際会議

    ジョージ オニール

    7th Annual English as a Lingua Franca Conference  2014年8月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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  • Intelligible Pronunciation & Consonant Cluster Simplification in NEAR English

    ジョージ オニール

    Northeast Asia Region Conference  2014年6月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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  • The Pragmatics of Intercultural Phonetic Repair in English as a Lingua Franca Interactions 国際会議

    ジョージ オニール

    6th Intercultural Pragmatics & Communication Conference  2014年5月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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担当経験のある授業科目

  • P.A.C.E.(Research Writing )

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • iStep Extension: Academic Writing

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • アカデミック英語W

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 中級EAP (Listening & Speaking)

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 中級EAP (Writing)

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 上級EAP (Writing)

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • iStep Extension: Basic Pronunciation

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • EAP: Pronunciation A

    2019年
    機関名:新潟大学

  • EAP: Pronunciation B

    2019年
    機関名:新潟大学

  • iStep (Level 1) Academic Writing

    2019年
    機関名:新潟大学

  • iStep (Level 1) Academic Reading

    2019年
    機関名:新潟大学

  • EAP: Academic Writing Skills

    2019年
    機関名:新潟大学

  • P.A.C.E.(Academic Writing Ⅱ)

    2018年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • P.A.C.E.(Academic Writing Ⅰ)

    2018年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • P.A.C.E.(Academic Reading Ⅰ)

    2018年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • P.A.C.E.(Academic Reading Ⅱ)

    2018年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • iStep (Strand 1) Academic Reading

    2018年
    機関名:新潟大学

  • iStep (Strand 1) Academic Writing

    2018年
    機関名:新潟大学

  • EAP: English Vowel Pronunciation

    2018年
    機関名:新潟大学

  • P.A.C.E.(Research Skills)

    2018年
    機関名:新潟大学

  • EAP: English Lexical Stress Pronunciation

    2018年
    機関名:新潟大学

  • EAP: Research Report Writing Skills

    2018年
    機関名:新潟大学

  • P.A.C.E.(Research Writing Skills)

    2018年
    機関名:新潟大学

  • EAP: English Consonant Pronunciation

    2018年
    機関名:新潟大学

  • EAP: Quantitative Research Skills

    2018年
    機関名:新潟大学

  • EAP: Research Report Writing

    2018年
    機関名:新潟大学

  • iStep Continuation: Academic Writing

    2018年
    機関名:新潟大学

  • EAP: English Dialogue Stress Pronunciation

    2018年
    機関名:新潟大学

  • iStep Continuation: Pronunciation

    2018年
    機関名:新潟大学

  • iStep Continuation: Speaking: Suprasegmental Pronunciation Term 4

    2017年
    機関名:新潟大学

  • iStep Continuation: Scientific Method for Academic Writing C Term 3

    2017年
    機関名:新潟大学

  • Academic Writing 1

    2017年
    機関名:新潟大学

  • iStep Continuation: Academic Presentations Term 4

    2017年
    機関名:新潟大学

  • iStep Continuation: Speaking: Segmental Pronunciation Term 4

    2017年
    機関名:新潟大学

  • iStep Continuation: Advanced Academic Writing C Term 4

    2017年
    機関名:新潟大学

  • Academic Writing 2

    2017年
    機関名:新潟大学

  • iStep Continuation: Advanced Academic Writing A Term 3

    2017年
    機関名:新潟大学

  • iStep Continuation: Advanced Academic Writing A Term 4

    2017年
    機関名:新潟大学

  • iStep Continuation: Speaking: Suprasegmental Pronunciation Term 3

    2017年
    機関名:新潟大学

  • iStep Continuation: Scientific Method for Academic Writing C Term 4

    2017年
    機関名:新潟大学

  • iStep Continuation: Advanced Academic Writing C Term 3

    2017年
    機関名:新潟大学

  • iStep Continuation: Academic Presentations Term 3

    2017年
    機関名:新潟大学

  • iStep Continuation: Speaking: Segmental Pronunciation Term 3

    2017年
    機関名:新潟大学

  • Topic Based Research Project Class

    2014年
    -
    2017年
    機関名:新潟大学

  • Academic Writing

    2014年
    -
    2016年
    機関名:新潟大学

  • Combination Class:Content & Skills 2

    2014年
    -
    2016年
    機関名:新潟大学

  • Academic Listening & Speaking

    2014年
    -
    2016年
    機関名:新潟大学

  • Combination Class:Content & Skills 1

    2014年
    -
    2016年
    機関名:新潟大学

  • Topic Based Research Skills

    2014年
    -
    2016年
    機関名:新潟大学

  • Topic Based Presentation Skills

    2014年
    -
    2016年
    機関名:新潟大学

  • Content Lecture & Language Lab 1

    2014年
    -
    2016年
    機関名:新潟大学

  • Academic Reading

    2014年
    -
    2016年
    機関名:新潟大学

  • Topic Based Oral Communication

    2014年
    -
    2016年
    機関名:新潟大学

  • Intercultural Communication 1

    2014年
    機関名:新潟大学

  • 発展英語

    2012年
    -
    2019年
    機関名:新潟大学

  • 応用英語

    2012年
    -
    2019年
    機関名:新潟大学

  • アカデミック英語(リスニング)

    2012年
    -
    2013年
    機関名:新潟大学

  • アカデミック英語(ライティング)

    2012年
    -
    2013年
    機関名:新潟大学

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