Faculty of Education Sciences of Education Associate Professor
Graduate School of Modern Society and Culture Human Developmental Studies Associate Professor
Updated on 2024/12/12
博士(人間科学) ( 2010.9 大阪大学 )
修士(人間科学) ( 2004.3 大阪大学 )
教育社会学
社会階層論
Humanities & Social Sciences / Sociology
Humanities & Social Sciences / Sociology of education
Niigata University Graduate School of Modern Society and Culture Human Developmental Studies Associate Professor
2012.4
Niigata University Graduate School of Education School Education Associate Professor
2011.5
Niigata University Faculty of Education Sciences of Education Associate Professor
2011.5
THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY
THE JAPAN SOCIOLOGICAL SOCIETY
JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION
The burden of student loan debt: differences in socioeconomic background and attitudes towards higher education
Kazuhisa Furuta
British Journal of Sociology of Education 2023.10
Do student loans compensate for parental resources? The role of student loans in the transition to higher education
Kazuhisa Furuta
International Studies in Sociology of Education 2022.2
Parental perceptions of university cost, fear of debt, and choice of high school in Japan
Kazuhisa Furuta
British Journal of Sociology of Education 1 - 19 2021.3
Class Structure and High School Students' Educational Expectations
古田 和久
社会学評論 = Japanese sociological review 69 ( 1 ) 21 - 36 2018
Trends in the Association between Education and Occupation in Japan
古田 和久
理論と方法 = Sociological theory and methods : official journal of the Japanese Association for Mathematical Sociology 33 ( 2 ) 234 - 246 2018
Classroom Climate and Bullying Victimization
Furuta Kazuhisa
新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編 9 ( 2 ) 207 - 216 2017.3
School Environment and Gender Gap in Academic Self-Concepts
FURUTA Kazuhisa
Kyoikugaku Kenkyu 83 ( 1 ) 13 - 25 2016
Trends and Issues in Studies on Social Stratification and Education
平沢 和司, 古田 和久, 藤原 翔
The Journal of Educational Sociology 93 ( 0 ) 151 - 191 2013
Socio-Cultural Background of Student Adjustment to School
FURUTA Kazuhisa
The Journal of Educational Sociology 90 ( 0 ) 123 - 144 2012
On the mechanisms of class difference in educational attainment
Furuta Kazuhisa
Bulletin 37 193 - 213[含 英語文要旨] 2011
College educational environment and acquisition of knowledge and skills: the evidence from student survey
古田 和久
Journal of quality education 3 59 - 75 2010.3
Socioeconomic Differences in Educational Attainment: Trends and Mechanisms
Kondo Hiroyuki, Furuta Kazuhisa
Japanese sociological review 59 ( 4 ) 682 - 698 2009.3
The Structure of Motives for Educational Expenditures:
FURUTA Kazuhisa
The Journal of Educational Sociology 80 ( 0 ) 207 - 225 2007.5
Student Aid Policy and the Opportunity of Higher Education
FURUTA Kazuhisa
Japanese journal of educational research 73 ( 3 ) 207 - 217 2006.9
人生中期の階層構造
渡邊, 勉, 吉川, 徹, 佐藤, 嘉倫( Role: Contributor , 第6章「教育拡大と大学卒業者の職業達成」)
東京大学出版会 2021.10 ( ISBN:9784130551427 )
教育と社会階層: ESSM全国調査からみた学歴・学校・格差
中村高康, 平沢和司, 荒牧草平, 中澤渉編, 中村 高康, 平沢 和司, 中澤 渉( Role: Contributor , 第9章「高学歴社会における『学校教育の意義』――学校経験に対する人々の認識をもとに」)
東京大学出版会 2018.7 ( ISBN:4130501933 )
高校生たちのゆくえ—学校パネル調査からみた進路と生活の30年
尾嶋史章, 荒牧草平編, 尾嶋 史章, 荒牧 草平( Role: Contributor , 第5章「高校生の進路選択と奨学金制度」,第6章「進路選択の背景としての職業観・学歴観」(白川俊之との共著))
世界思想社 2018.3 ( ISBN:4790717100 )
教育社会学事典
日本教育社会学会編, 日本教育社会学会( Role: Contributor , 「変数間の類似性や関連性の布置」,「教育機会格差の経済的説明と合理的選択理論による説明」)
丸善出版 2018.1 ( ISBN:4621302337 )
半径5メートルからの教育社会学 (大学生の学びをつくる)
片山悠樹, 内田良, 古田和久, 牧野智和編, 片山 悠樹, 内田 良, 古田 和久, 牧野 智和( Role: Joint editor , 第3章「高学歴社会における教育機会と費用負担」)
大月書店 2017.9 ( ISBN:4272412388 )
格差社会の中の高校生: 家族・学校・進路選択
中澤 渉, 藤原 翔編( Role: Contributor , 第2章「『学校不適応』層の大学進学――出身階層,学校生活と進路希望の形成」)
勁草書房 2015.9 ( ISBN:4326602813 )
社会・政策の統計の見方と活用: データによる問題解決
久保真人編, 久保 真人( Role: Contributor , 第5章「問題の時間的変化を把握する」)
朝倉書店 2015.5 ( ISBN:4254500211 )
現代の階層社会2 階層と移動の構造
石田浩, 近藤博之, 中尾啓子編, 石田 浩, 中尾 啓子, 近藤 博之( Role: Contributor , 第6章「教育達成における階層差の長期趨勢」(近藤博之との共著))
東京大学出版会 2011.9 ( ISBN:4130551329 )
大学とマネー 経済と財政 (リーディングス日本の高等教育 第8巻)
島一則編, 島一則( Role: Contributor , 「教育費支出の動機構造の解明にむけて――教育意識の決定木分析」)
玉川大学出版部 2011.2 ( ISBN:4472404176 )
日本教育社会学会奨励賞(論文の部)
2014.9 日本教育社会学会
古田 和久
教育と格差・不平等に関する教育社会学的研究
Grant number:21K02282
2021.4 - 2024.3
System name:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
Research category:基盤研究(C)
Awarding organization:日本学術振興会
古田 和久
Grant amount:\2470000 ( Direct Cost: \1900000 、 Indirect Cost:\570000 )
本研究の目的は,(1)出身階層による教育機会の不平等,(2)教育と到達階層との関係,の両者を明示的に統合し,教育を通じた社会の階層化メカニズムを検討することであった。
(1)については,教育機会の格差の実態とメカニズムを,拡充した貸与奨学金の役割を加味した分析を行った。各国の高等教育の拡大は貸与奨学金など私費負担の増加を伴って進められているが,この状況における,高等教育進学格差のメカニズムを検討した。具体的には,複数の社会階層指標が,高等教育進学および貸与奨学金利用の双方にどのように影響するかを,学生とその母親を対象とした縦断調査(「高校生と母親調査,2012」およびその追跡調査)により検証した。その結果,第1に親の教育,世帯収入,貯蓄が独立して高等教育機関への進学に影響すること,第2に親の教育と経済的資源は,高い親の教育が経済的資源の影響を緩和するという相互作用を持つこと,第3に異なる資源の間の補償は貸与奨学金の利用によって行われることが示された。
次に,(2)に関係するものとして,貸与奨学金の負債が個人のライフコースに短期,長期の影響を及ぼす可能性があることに鑑み,若年層の借金に着目し,高等教育在学時の貸与奨学金利用の有無とその金額について,出身階層などとの関連を検討した。「高校生と母親調査,2012」の追跡調査を分析した結果,出身家庭の経済的要因との関係が強く,経済的資源が少ない家庭の出身者ほど奨学金を利用していること,進学先機関によって利用傾向が異なることなどが分かった。さらに,高等教育進学に関する意識も奨学金利用と関係していることが明らかとなり,貸与奨学金利用のメカニズムの一端が示された。
これらの結果をもとに,学会等での報告を行うとともに論文の執筆,発表を行った。
Longitudinal Survey of Japanese Youths after School : Regarding Works and Family
Grant number:19H00608
2019.4 - 2024.3
System name:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
Awarding organization:Japan Society for the Promotion of Science
Grant amount:\37310000 ( Direct Cost: \28700000 、 Indirect Cost:\8610000 )
社会階層構造と教育機会の格差に関する実証的研究
Grant number:18K02387
2018.4 - 2021.3
System name:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
Research category:基盤研究(C)
Awarding organization:日本学術振興会
古田 和久
Grant amount:\1560000 ( Direct Cost: \1200000 、 Indirect Cost:\360000 )
本研究の目的は,日本社会の階層構造がどのように形成されているかを精緻に分析したうえで,教育における格差の現状および格差のメカニズムを明らかにすることである。
そのための基礎的な分析として,平成30年度は,社会階層の中心的な変数である教育と職業がどのように関係しているのか,またその関係は時代を通してどのように変化してきたのか,などについて検討した。具体的には,2015年までの「社会階層と社会移動全国調査(SSM調査)」データの蓄積を用い,教育と職業の関連の長期的趨勢を検討した。その結果,次のことが明らかとなった。第1に大卒者は専門職従事率が維持されるなど,その職業構成は安定的であったのに対し,高卒者は事務職が減少し熟練職や半熟練・非熟練職に集中するなど変化が大きかった。第2に,大卒者においては1961-70年生まれ以降,職業キャリアの中盤で管理職への到達が困難化した。高卒者は職業キャリアの初期段階からブルーカラー職に就く傾向が顕著になった。第3に,学歴間の相対的格差は出生コーホート間で維持されていたが,その内部では若年時の学歴間格差が1960-70年代の教育拡大を経験した世代で縮小していた。ただし, 1990年代以降に大学進学を迎えた世代ではそうした学歴差の縮小はみられなかった。
次に,高等教育進学における格差を検討するために,高校生とその母親を対象とした調査(「高校生と母親調査,2012」およびその追跡調査)を用い,複数の出身階層変数と進学および奨学金利用との関係を分析した。その結果,文化資本が多く経済資本が少ない階層において奨学金を利用した進学が多い傾向にあることなどが明らかとなった。
これらの結果をもとに,研究会等での報告を行うとともに論文の執筆を進めた。
Follow-up survey on educational choice of high school students
Grant number:16K13545
2016.4 - 2018.3
System name:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
Research category:Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
Awarding organization:Japan Society for the Promotion of Science
Fujihara Sho
Grant amount:\3250000 ( Direct Cost: \2500000 、 Indirect Cost:\750000 )
This project conducted a follow-up survey of respondents (mothers) who responded to the Survey of High School Students and Mothers 2012. Of 1,070, 778 mothers answered the survey (response rate is 72.7%). In this survey, we collected information on educational attainment of the focused child, mother's attitude, socio-economic characteristics. Using the data, we analyzed the bias due to non-response, differences between educational expectation and actual educational attainment, and drop-out rates. We also examined the determinants of differences between expectation and attainment and found that mother's expectation and household income affects educational paths after high school graduation. The data will be deposited to the SSJDA.
Empirical Study on the Relationship between Education and Occupation in Japan
Grant number:15K17379
2015.4 - 2018.3
System name:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
Research category:Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
Awarding organization:Japan Society for the Promotion of Science
Furuta Kazuhisa
Grant amount:\1300000 ( Direct Cost: \1000000 、 Indirect Cost:\300000 )
This study examines the relationship between education and occupation and its subjective evaluation, using data from several social surveys. Main results are as follows. First, we found that the association between educational credentials and occupation has been maintained in spite of rapid educational expansion and massive changes in occupational structure in Japanese society. Second, we found variation in the evaluation of the relevance of education between different academic qualifications. For example, vocational school graduates rated “useful for work” and “specialist knowledge” highly, while college graduates perceived that they gained “broader perspectives and thinking”. And the difference in student life by academic qualifications was the key for this perception. Third, social class has the multidimensional nature and not only the amount but also composition of cultural and economic capital affect the educational expectations of students and their mothers.
New directions in the study of "educational experience and social stratification"
Grant number:15H03482
2015.4 - 2018.3
System name:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Awarding organization:Japan Society for the Promotion of Science
Nakamura Takayasu, Yoshida Takashi, Fujihara Sho, Taki Hirofumi, Higeta Takeshi, Sudo Kosuke, Ogawa Katunori, Aramaki Souhei
Grant amount:\8060000 ( Direct Cost: \6200000 、 Indirect Cost:\1860000 )
This study aims to new directions in the study of "educational experience and social stratification" based on ESSM2013(Survey of Education, Social Stratification, and Social Mobility in Japan, 2013). We dealt with several educational variables such as preschool system, bullied experience, educational consciousness, educational level of relatives, in relation to social stratification. Many findings from our project were published as papers, reports, or article on our web site. Our book is going to be published in 2018.
Comparative Study on Social class and Students' Adjustment to School
Grant number:24730698
2012.4 - 2015.3
System name:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
Research category:Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
Awarding organization:Japan Society for the Promotion of Science
FURUTA Kazuhisa
Grant amount:\1170000 ( Direct Cost: \900000 、 Indirect Cost:\270000 )
This study examines relationship between social class, students’ adjustment to school and educational choice using data sets from “Programme for International Student Assessment (PISA)”and surveys of Japanese high school students. We found that student background and school characteristics have effect on students’ adjustment into school. Gender gap in academic self-concepts is substantial and women have lower mathematics and science self-concepts than men after controlling for the test scores. And we confirmed there are substantial number of students who have negative attitudes toward daily life of school but expected to proceed to colleges and universities.
An Empirical Research on Education, Social Stratification, and Social Mobility
Grant number:23243083
2011.4 - 2015.3
System name:Grants-in-Aid for Scientific Research
Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
Awarding organization:Japan Society for the Promotion of Science
NAKAMURA Takayasu, KIKKAWA Tohru, MIWA Satoshi, WATANABE Tsutomu, SUDO Naoki, KOBAYASHI Daisuke, SHIRAHASE Sawako, ARITA Shin, HIRASAWA Kazushi, ARAMAKI Souhei, NAKAZAWA Wataru, YOSHIDA Takashi, FURUTA Kazuhisa, FUJIHARA Shou, TAKI Hirofumi, HIGETA Takeshi, SUDOU Kousuke, OGAWA Katsunori, NODA Suzuko, MOTOHAMA Naoko, KONAKA Takenori
Grant amount:\30290000 ( Direct Cost: \23300000 、 Indirect Cost:\6990000 )
We conducted a nationwide survey named "Survey of Education, Social Stratification, and Social Mobility in Japan, 2013"(an abbreviated name of the survey is ESSM2013), which contained many school or education variables. These variables were inclined to be not contained in sociological nationwide survey so far. The response rate of this survey was 60.3%, which was higher than many recent similar surveys in Japan. By the survey data, we were able to analyze effects of educational experiences to social status and effects of social origin to educational experiences more exactly than before.
Comparative Sociological Study on the Formation of Social Inequality
Grant number:22330161
2010 - 2013
System name:Grants-in-Aid for Scientific Research
Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Awarding organization:Japan Society for the Promotion of Science
OJIMA Fumiaki, ARAMAKI Sohei, AGATA Kenji, TODOROKI Makoto, YOSHIDA Takashi, KUDO Yasunori, LEFRANC Arnaud, KOBAYASHI Daisuke, FURUTA Kazuhisa, NISHIMARU Ryoichi, TAKI Hirofumi, SHIRAKAWA Toshiyuki, BANNO Makoto, ENTRICH Stive
Grant amount:\16250000 ( Direct Cost: \12500000 、 Indirect Cost:\3750000 )
In this study, we carried out in 2011 the school panel survey of high school seniors in the same schools that were surveyed in 1997 and 1981. The relationships between students’ family background, their school and their career plan were examined. We also investigated the transformation of students’ social attitudes and of their feeling about school life. The relationship between family backgrounds, schools, and students’ career plan were relatively stable for 30 years. In 2011, high school seniors have become more seriously in school life with conservative attitudes to society. In addition, we carried out analysis about the influence of school and of students’ family background on the academic achievement and on career plan by using the PISA data.
教育社会学演習
教育社会学研究
教育社会学特論
教育社会学概論
情報社会論Ⅱ特論
情報社会論Ⅱ演習
スタディ・スキルズA
卒業研究
教育社会学研究
教育社会学特論
教育社会学演習
教育社会学課題研究II
教育社会学課題研究I
教育社会学演習C
教育社会学
教育社会学演習D
教育社会学演習A
教育社会学演習B
教育の制度と経営
特別活動指導法
教育の社会的・制度的・経営的研究