2021/10/20 更新

写真a

タナハシ シゲヒト
棚橋 重仁
TANAHASHI Shigehito
所属
教育研究院 自然科学系 情報電子工学系列 助教
工学部 工学科 助教
職名
助教
外部リンク

学位

  • 博士(理学) ( 2013年3月   早稲田大学 )

研究キーワード

  • バーチャルリアリティ

  • 視覚科学

  • 生体医工学

  • 生体計測

  • 心理物理学

経歴(researchmap)

  • 新潟大学 大学院自然科学研究科 電気情報工学専攻

      詳細を見る

  • 早稲田大学 理工学術院   助手

      詳細を見る

  • 新潟大学 工学部

      詳細を見る

経歴

  • 新潟大学   工学部 工学科   助教

    2019年1月 - 現在

  • 新潟大学   自然科学研究科 電気情報工学専攻 人間支援科学   助教

    2014年11月 - 2018年12月

所属学協会

委員歴

  • 快適HMD委員会コンテンツ分科会   委員  

    2019年9月 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:その他

    researchmap

  • 公益社団法人 土木学会地下空間研究委員会心理小委員会   委員  

    2018年4月 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    researchmap

  • 快適HMD基盤研究推進委員会   委員  

    2018年4月 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:その他

    researchmap

  • 特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会VR心理学研究委員会   幹事  

    2015年9月 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    researchmap

留学歴

  • ヨーク大学   リサーチアシスタント

    2007年10月 - 2008年2月

 

論文

  • オンスクリーンキーボードを用いた視線入力作業における視線動態の解析 査読

    加藤 奏, 林 豊彦, 棚橋 重仁

    バイオメカニズム   25   1 - 8   2020年8月

     詳細を見る

    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    researchmap

  • 鑑賞者の行動によって変化する芸術表現の実践 査読

    棚橋重仁, 橋本学, 清水研作, 今村孝, 田部田晋

    環境芸術学会誌   20   46 - 51   2018年5月

     詳細を見る

  • Development of Asymmetric Vection for Radial Expansion or Contraction Motion: Comparison Between School-Age Children and Adults 査読

    Nobu Shirai, Shuich Endo, Shigehito Tanahashi, Takeharu Seno, Tomoko Imura

    i-Perception   9 ( 2 )   2041669518761191   2018年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:SAGE Publications Ltd  

    Vection is illusory self-motion elicited by visual stimuli and is more easily induced by radial contraction than expansion flow in adults. The asymmetric feature of vection was reexamined with 18 younger (age: 6–8 years) and 19 older children (age: 9–11 years) and 20 adults. In each experimental trial, participants observed either radial expansion or contraction flow
    the latency, cumulative duration, and saturation of vection were measured. The results indicated that the latency for contraction was significantly shorter than that for expansion in all age-groups. In addition, the latency and saturation were significantly shorter and greater, respectively, in the younger or older children compared with the adults, regardless of the flow pattern. These results indicate that the asymmetry in vection for expansion or contraction flow emerges by school age, and that school-age children experience significantly more rapid and stronger vection than adults.

    DOI: 10.1177/2041669518761191

    Scopus

    PubMed

    researchmap

  • Measurement of Eye Movement in Visual Search for a Target Symbol and Simulation to Construct a Small-World Network 査読

    Kodera Ryunosuke, Tanahashi Shigehito, Iijima Atsuhiko, Maeda Yoshinobu

    ADVANCED BIOMEDICAL ENGINEERING   6   129 - 133   2017年

  • 汎用性が高いVOCAのログデータ分析を用いた利用者のコミュニケーション能力評価の拡張 査読

    笹川 佳蓮, 林 豊彦, 棚橋 重仁, 入山 満恵子, 青木 さつき

    ライフサポート   28 ( 4 )   139 - 146   2016年10月

     詳細を見る

    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.5136/lifesupport.28.139

    researchmap

  • 大腿骨遠位成長軟骨板と3次元下肢荷重線との位置関係 査読

    田中 翔太, 林 豊彦, 棚橋 重仁, 渡邉 聡, 佐藤 卓, 小林 公一, 古賀 良生, 大森 豪

    臨床バイオメカニクス   37   121 - 128   2016年9月

     詳細を見る

  • Three Gait Oscillations Switchable by a Single Parameter on Hard-Wired Central Pattern Generator Hardware Network 査読

    Akihiro Maruyama, Kentaro Tani, Shigehito Tanahashi, Atsuhiko Iijima, Yoshinobu Maeda

    IEICE TRANSACTIONS ON FUNDAMENTALS OF ELECTRONICS COMMUNICATIONS AND COMPUTER SCIENCES   E99A ( 8 )   1600 - 1608   2016年8月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:IEICE-INST ELECTRONICS INFORMATION COMMUNICATIONS ENG  

    We present a hard-wired central patter generator (CPG) hardware network that reproduces the periodic oscillations of the typical gaits, namely, walk, trot, and bound. Notably, the three gaits are generated by a single parameter, i.e., the battery voltage E-MLR, which acts like a signal from the midbrain's locomotor region. One CPG is composed of two types of hardware neuron models, reproducing neuronal bursting and beating (action potentials), and three types of hardware synapse models: a gap junction, excitatory and inhibitory synapses. When four hardware CPG models were coupled into a Z(4) symmetry network in a previous study [22], two neuronal oscillation patterns corresponding to four-legged animal gaits (walk and bound) were generated by manipulating a single control parameter. However, no more than two neuronal oscillation patterns have been stably observed on a hard-wired four-CPG hardware network. In the current study, we indicate that three neuronal oscillation patterns (walk, trot, and bound) can be generated by manipulating a single control parameter on a hard-wired eight-CPG (Z(4) x Z(2) symmetry) hardware network.

    DOI: 10.1587/transfun.E99.A.1600

    Web of Science

    researchmap

  • Effects of auditory information on self-motion perception during simultaneous presentation of visual shearing motion 査読

    Shigehito Tanahashi, Kaoru Ashihara, Hiroyasu Ujike

    FRONTIERS IN PSYCHOLOGY   6   749   2015年6月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:FRONTIERS RESEARCH FOUNDATION  

    Recent studies have found that self-motion perception induced by simultaneous presentation of visual and auditory motion is facilitated when the directions of visual and auditory motion stimuli are identical. They did not, however, examine possible contributions of auditory motion information for determining direction of self-motion perception. To examine this, a visual stimulus projected on a hemisphere screen and an auditory stimulus presented through headphones were presented separately or simultaneously, depending on experimental conditions. The participant continuously indicated the direction and strength of self-motion during the 130-s experimental trial. When the visual stimulus with a horizontal shearing rotation and the auditory stimulus with a horizontal one-directional rotation were presented simultaneously, the duration and strength of self-motion perceived in the opposite direction of the auditory rotation stimulus were significantly longer and stronger than those perceived in the same direction of the auditory rotation stimulus. However, the auditory stimulus alone could not sufficiently induce self-motion perception, and if it did, its direction was not consistent within each experimental trial. We concluded that auditory motion information can determine perceived direction of self-motion during simultaneous presentation of visual and auditory motion information, at least when visual stimuli moved in opposing directions (around the yaw-axis). We speculate that the contribution of auditory information depends on the plausibility and information balance of visual and auditory information.

    DOI: 10.3389/fpsyg.2015.00749

    Web of Science

    PubMed

    researchmap

  • Monocular viewing prolongs reversal interval of perceptual rival figure 査読

    Shigehito Tanahashi, Kaori Segawa, Meihong Zheng, Junko Kuze, Kazuhiko Ukai

    OPTICAL REVIEW   19 ( 5 )   345 - 348   2012年9月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:OPTICAL SOC JAPAN  

    The authors examined whether the perceptual reversal rate changes under monocular versus binocular viewing conditions. Our results suggest that the perceptual reversal interval increases during monocular viewing. The ratio of the reversal rate (1/interval) for the two viewing conditions (binocular/monocular) was 1.28 over a wide range of pattern luminance levels. The quoted ratio was 1.40 when the luminance was high. Such a ratio parallels the value of a well-known binocular summation index , which was derived from the signal detection theory. The binocular summation index shows that the strength of an input signal is enhanced by binocular viewing. However, how the binocular summation shortens the perceptual reversal interval is unclear. This issue can be resolved if the perceptual reversal is derived by integrating the strength of an unconscious image signal. Thus, we discussed the mechanism of perceptual switch by associating two classical, well-studied phenomena, binocular summation and perceptual switch.

    DOI: 10.1007/s10043-012-0054-2

    Web of Science

    researchmap

  • Visual rotation axis and body position relative to the gravitational direction: Effects on circular vection 査読

    Shigehito Tanahashi, Hiroyasu Ujike, Kazuhiko Ukai

    I-PERCEPTION   3 ( 10 )   804 - 819   2012年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:PION LTD  

    The visual-vestibular conflict theory asserts that visual-vestibular conflicts reduce vection and that vection strength is reduced with an increasing discrepancy between actual and expected vestibular activity. Most studies support this theory, although researchers have not always accepted them. To ascertain the conditions under which the theory of the visual-vestibular conflict can be applied, we measured circular vection strength accompanied by manipulation of the visual-otolith conflict by setting the axes of visual global motion (pitch, roll, and yaw) as either earth-horizontal or earth-vertical, using three different body positions (supine, left-lateral recumbent, and sitting upright). When the smaller stimulus was used, roll vection strength was greater with the visual-otolith conflict than without it, which contradicts the visual-vestibular conflict theory. We confirmed this result, as observers were able to distinguish circular vection from an illusory body tilt. Moreover, with observers in an upright position, the strength of yaw vection, which does not involve the visual-otolith conflict, increased and was almost equal to that of roll vection, which involves the visual-otolith conflict. This suggests that if the visual stimulus covers the entire visual field, the strength of circular vection around the earth-vertical axis exceeds that around the earth-horizontal axis, which is a finding consistent with the visual-vestibular conflict theory.

    DOI: 10.1068/i0479

    Web of Science

    PubMed

    researchmap

  • Effects of visually simulated roll motion on vection and postural stabilization 査読

    Shigehito Tanahashi, Hiroyasu Ujike, Ryo Kozawa, Kazuhiko Ukai

    JOURNAL OF NEUROENGINEERING AND REHABILITATION   4   39   2007年10月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:BIOMED CENTRAL LTD  

    Background: Visual motion often provokes vection ( the induced perception of self-motion) and postural movement. Postural movement is known to increase during vection, suggesting the same visual motion signal underlies vection and postural control. However, self-motion does not need to be consciously perceived to influence postural control. Therefore, visual motion itself may affect postural control mechanisms. The purpose of the present study was to investigate the effects of visual motion and vection on postural movements during and after exposure to a visual stimulus motion.
    Methods: Eighteen observers completed four experimental conditions, the order of which was counterbalanced across observers. Conditions corresponded to the four possible combinations of rotation direction of the visually simulated roll motion stimulus and the two different visual stimulus patterns. The velocity of the roll motion was held constant in all conditions at 60 deg/s. Observers assumed the standard Romberg stance, and postural movements were measured using a force platform and a head position sensor affixed to a helmet they wore. Observers pressed a button when they perceived vection. Postural responses and psychophysical parameters related to vection were analyzed.
    Results: During exposure to the moving stimulus, body sway and head position of all observers moved in the same direction as the stimulus. Moreover, they deviated more during vection perception than no-vection-perception, and during no-vection-perception than no-visual-stimulus-motion. The postural movements also fluctuated more during vection-perception than no-vection-perception, and during no-vection-perception than no-visual-stimulus-motion, both in the left/right and anterior/posterior directions. There was no clear habituation for vection and posture, and no effect of stimulus type.
    Conclusion: Our results suggested that visual stimulus motion itself affects postural control, and supported the idea that the same visual motion signal is used for vection and postural control. We speculated that the mechanisms underlying the processing of visual motion signals for postural control and vection perception operate using different thresholds, and that a frame of reference for body orientation perception changed along with vection perception induced further increment of postural sway.

    DOI: 10.1186/1743-0003-4-39

    Web of Science

    PubMed

    researchmap

▶ 全件表示

書籍等出版物

  • 空間立体表示とユーザインタフェース

    棚橋 重仁( 担当: 分担執筆 ,  範囲: 第1章 奥行き知覚・立体知覚 第3節 HMDによる映像刺激が人に与える影響)

    S&T出版  2019年5月 

     詳細を見る

Works(作品等)

  • Interaction Table - 「連鎖」

    橋本 学, 今村 孝, 棚橋 重仁

    2019年9月
    -
    2019年10月

     詳細を見る

    作品分類:芸術活動  

    researchmap

  • 対話するYURAGI 赤塚神社

    橋本 学, 今村 孝, 棚橋 重仁, 田部田 晋

    2018年10月

     詳細を見る

    作品分類:芸術活動  

    researchmap

  • 対話するYURAGI

    清水研作, 橋本学, 今村孝, 棚橋重仁, 田部田晋, 大野雅夫

    2017年10月
    -
    2018年1月

     詳細を見る

    作品分類:芸術活動  

    researchmap

  • YURAGI

    清水研作, 橋本学, 棚橋重仁, 田部田晋, 大野雅夫

    2016年10月
    -
    2016年11月

     詳細を見る

    作品分類:芸術活動  

    researchmap

受賞

  • 文部科学大臣表彰

    2019年12月   文部科学省   障害者の生涯学習支援活動

    新潟大学工学部工学科人間支援感性科学プログラム

     詳細を見る

  • ヒューマンコミュニケーション賞

    電子情報通信学会ヒューマンコミュニケーショングループ   汎用コミュニケーションエイドVCANを用いた発達・知的障がい児のコミュニケーション支援3~ログデータを用いたコミュニケーション能力評価~

    笹川佳蓮, 長谷川研人, 畠山亮, 五十嵐葵, 林豊彦, 棚橋重仁, 青木さつき, 遠藤理紗, 入山満恵子

     詳細を見る

共同研究・競争的資金等の研究

  • VR環境下での筋シナジー論を用いた最適歩行動作サポート技術の開発

    2015年4月 - 2016年3月

    内田エネルギー科学振興財団  試験研究費助成 

    棚橋 重仁

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者  資金種別:競争的資金

    researchmap

 

担当経験のある授業科目

  • 音楽理論基礎講座

    2021年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 研究課題調査I

    2021年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 研究課題調査II

    2021年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 芸術プロジェクト表現実習II

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 芸術プロジェクト表現実習I

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 芸術プロジェクト概論

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 人間工学

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 卒業研究I

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 卒業研修II

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • コミュニケーションツールとしての視覚造形

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 卒業研究II

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 人間支援感性科学実験IV

    2019年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 卒業研修I

    2019年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 人間支援感性科学実験III

    2019年
    機関名:新潟大学

  • 実践プログラミングI

    2018年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 実験計画法

    2018年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 人間支援感性科学実験I

    2018年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 技術者としてのキャリア形成入門演習

    2018年
    -
    2019年
    機関名:新潟大学

  • 実践プログラミングII

    2018年
    -
    2019年
    機関名:新潟大学

  • 人間支援感性科学実験II

    2018年
    機関名:新潟大学

  • 視覚情報処理特論

    2017年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • キャリアデザイン・インターンシップI

    2017年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 総合技術科学演習

    2017年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 工学リテラシー入門(融合領域分野)

    2017年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • リメディアル演習

    2017年
    -
    2019年
    機関名:新潟大学

  • 論文輪講

    2017年
    -
    2019年
    機関名:新潟大学

  • 卒業研修

    2017年
    -
    2019年
    機関名:新潟大学

  • 卒業研究

    2017年
    -
    2018年
    機関名:新潟大学

  • 自然科学総論Ⅲ

    2016年
    機関名:新潟大学

  • 運動生理学特論

    2016年
    機関名:新潟大学

  • 福祉人間工学実験II

    2015年
    -
    2018年
    機関名:新潟大学

  • 福祉人間工学実験I

    2015年
    -
    2017年
    機関名:新潟大学

  • プログラミング基礎実習

    2015年
    -
    2017年
    機関名:新潟大学

  • 数理基礎演習Ⅰ

    2015年
    -
    2016年
    機関名:新潟大学

  • ボランティア実習

    2015年
    -
    2016年
    機関名:新潟大学

  • プログラミング基礎演習

    2015年
    -
    2016年
    機関名:新潟大学

  • 数理基礎演習Ⅱ

    2015年
    -
    2016年
    機関名:新潟大学

  • 技術英語入門

    2015年
    機関名:新潟大学

▶ 全件表示

 

社会貢献活動

  • 平成31年度課題研究指導法講座

    役割:講師

    2019年12月

     詳細を見る

  • 視覚障がい者のためのパソコン秋季講習

    役割:講師

    2019年10月 - 2019年11月

     詳細を見る

  • 視覚障がい者のためのパソコン春期講習

    役割:講師

    2019年5月 - 2019年7月

     詳細を見る

  • 視覚障がい者のためのパソコン秋期講習

    役割:講師

    新潟大学  公開講座  2018年10月 - 2018年11月

     詳細を見る

  • 視覚障がい者のためのパソコン春期講習

    役割:講師

    新潟大学  公開講座  2018年5月 - 2018年7月

     詳細を見る

  • 視覚障がい者のためのパソコン秋期講習

    役割:講師

    新潟大学  公開講座  2017年10月 - 2017年12月

     詳細を見る

  • 視覚障がい者のためのパソコン春期講習

    役割:講師

    新潟大学  公開講座  2017年6月 - 2017年9月

     詳細を見る

  • 視覚障がい者のためのパソコン秋期講習

    役割:講師

    新潟大学  公開講座  2016年10月 - 2016年12月

     詳細を見る

  • 視覚障がい者のためのパソコン春期講習

    役割:講師

    新潟大学  公開講座  2016年6月 - 2016年9月

     詳細を見る

  • 視覚障がい者のためのパソコン秋期講習

    役割:講師

    新潟大学  公開講座  2015年10月 - 2015年12月

     詳細を見る

  • 視覚障がい者のためのパソコン春期講習

    役割:講師

    新潟大学  公開講座  2015年6月 - 2015年9月

     詳細を見る

▶ 全件表示