2021/10/25 更新

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ニイミ リヨウスケ
新美 亮輔
NIIMI Ryosuke
所属
教育研究院 人文社会科学系 人文科学系列 准教授
人文学部 人文学科 准教授
職名
准教授
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外部リンク

学位

  • 博士(心理学) ( 2008年5月   東京大学 )

  • 修士(心理学) ( 2005年3月   東京大学 )

  • 学士(文学) ( 2003年3月   東京大学 )

研究キーワード

  • 錯視

  • 物体認識

  • 認知心理学

  • 心理物理学

  • 物体認知

  • 知覚

  • 視覚

研究分野

  • 人文・社会 / 実験心理学  / 視覚認知

経歴(researchmap)

  • 東京大学大学院人文社会系研究科   助教

    2011年4月 - 2016年3月

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  • 東京大学先端科学技術研究センター   日本学術振興会特別研究員(PD)

    2009年4月 - 2011年3月

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  • (独)理化学研究所脳科学総合研究センター   研究員

    2008年4月 - 2009年3月

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  • 東京大学大学院人文社会系研究科 博士課程   日本学術振興会特別研究員(DC)

    2005年4月 - 2008年3月

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経歴

  • 新潟大学   人文学部 人文学科   准教授

    2016年4月 - 現在

学歴

  • 東京大学   大学院人文社会系研究科   博士課程

    2005年4月 - 2008年3月

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所属学協会

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委員歴

  • 電子情報通信学会   HIP研究会専門委員  

    2019年 - 現在   

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    団体区分:学協会

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  • 日本基礎心理学会   編集委員  

    2018年 - 現在   

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    団体区分:学協会

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  • 日本アニメーション学会   編集委員  

    2017年 - 現在   

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    団体区分:学協会

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  • 日本認知心理学会   大会準備委員  

    2015年   

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    団体区分:学協会

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  • 日本認知科学会   大会実行委員  

    2011年   

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    団体区分:学協会

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  • 日本心理学会注意と認知研究会   運営委員  

    2010年 - 現在   

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    団体区分:学協会

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論文

  • 心理学的性差の効果量を伝えるにはどうしたらよいか ―心理学を専攻しない学生を対象とした授業実践―

    新美亮輔

    人文科学研究(新潟大学人文学部)   148   Y33 - Y54   2021年3月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

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  • 顔の魅力が服の魅力評価に与える影響とその性差 査読

    新美亮輔・山田真也

    心理学研究   91 ( 2 )   2020年5月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

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  • Interacting hands draw attention during scene observation. 査読

    Niimi, R

    Attention, Perception, & Psychophysics   ( in press )   2019年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

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  • 視覚物体認識に情景音声が与える文脈効果

    新美 亮輔, 横澤 一彦

    日本心理学会大会発表論文集   83 ( 0 )   3B - 050-3B-050   2019年

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 日本心理学会  

    DOI: 10.4992/pacjpa.83.0_3B-050

    CiNii Article

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  • Inhibition of Return Decays Rapidly when Familiar Objects are Used 査読

    Ryosuke Niimi, Hiroki Shimada, Kazuhiko Yokosawa

    JAPANESE PSYCHOLOGICAL RESEARCH   59 ( 2 )   167 - 177   2017年4月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:WILEY  

    Visual search is supported by various components. Inhibition of return (IOR) is a mechanism by which orienting to a previously attended location or object is inhibited. In two experiments, we examined whether categories of real-life objects modify IOR. In Experiment 1, familiar objects (faces, hands, feet, chairs, and flowers) and a nonsense control object (a square) were presented as cues and participants were asked to detect a target presented either in a cued or uncued position. Body parts were examined since they have often been shown to influence visual selective attention. Results showed substantial IOR irrespective of cue object category. However, IOR decreased very rapidly, even in trials with a control cue. This atypical time course was not observed when only the control cue was used (Experiment 2). We concluded that the presence of various familiar objects in Experiment 1 acted as a context and modified observers' attentional sets. The results suggest that IOR in real-life scenes with familiar objects is different from IOR observed in typical experimental settings.

    DOI: 10.1111/jpr.12149

    Web of Science

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  • On the three-quarter view advantage of familiar object recognition 査読

    Kohei Nonose, Ryosuke Niimi, Kazuhiko Yokosawa

    PSYCHOLOGICAL RESEARCH-PSYCHOLOGISCHE FORSCHUNG   80 ( 6 )   1030 - 1048   2016年11月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:SPRINGER HEIDELBERG  

    A three-quarter view, i.e., an oblique view, of familiar objects often leads to a higher subjective goodness rating when compared with other orientations. What is the source of the high goodness for oblique views? First, we confirmed that object recognition performance was also best for oblique views around 30A degrees view, even when the foreshortening disadvantage of front- and side-views was minimized (Experiments 1 and 2). In Experiment 3, we measured subjective ratings of view goodness and two possible determinants of view goodness: familiarity of view, and subjective impression of three-dimensionality. Three-dimensionality was measured as the subjective saliency of visual depth information. The oblique views were rated best, most familiar, and as approximating greatest three-dimensionality on average; however, the cluster analyses showed that the "best" orientation systematically varied among objects. We found three clusters of objects: front-preferred objects, oblique-preferred objects, and side-preferred objects. Interestingly, recognition performance and the three-dimensionality rating were higher for oblique views irrespective of the clusters. It appears that recognition efficiency is not the major source of the three-quarter view advantage. There are multiple determinants and variability among objects. This study suggests that the classical idea that a canonical view has a unique advantage in object perception requires further discussion.

    DOI: 10.1007/s00426-015-0702-9

    Web of Science

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  • 東京帝国大学航空研究所航空心理部に見る日本の応用心理学の成立と拡大 査読

    新美 亮輔

    心理学史・心理学論   16/17   1 - 23   2016年2月

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

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  • Does object view influence the scene consistency effect? 査読

    Gergo Sastyin, Ryosuke Niimi, Kazuhiko Yokosawa

    ATTENTION PERCEPTION & PSYCHOPHYSICS   77 ( 3 )   856 - 866   2015年4月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:SPRINGER  

    Traditional research on the scene consistency effect only used clearly recognizable object stimuli to show mutually interactive context effects for both the object and background components on scene perception (Davenport & Potter in Psychological Science, 15, 559-564, 2004). However, in real environments, objects are viewed from multiple viewpoints, including an accidental, hard-to-recognize one. When the observers named target objects in scenes (Experiments 1a and 1b, object recognition task), we replicated the scene consistency effect (i.e., there was higher accuracy for the objects with consistent backgrounds). However, there was a significant interaction effect between consistency and object viewpoint, which indicated that the scene consistency effect was more important for identifying objects in the accidental view condition than in the canonical view condition. Therefore, the object recognition system may rely more on the scene context when the object is difficult to recognize. In Experiment 2, the observers identified the background (background recognition task) while the scene consistency and object views were manipulated. The results showed that object viewpoint had no effect, while the scene consistency effect was observed. More specifically, the canonical and accidental views both equally provided contextual information for scene perception. These findings suggested that the mechanism for conscious recognition of objects could be dissociated from the mechanism for visual analysis of object images that were part of a scene. The "context" that the object images provided may have been derived from its view-invariant, relatively low-level visual features (e.g., color), rather than its semantic information.

    DOI: 10.3758/s13414-014-0817-x

    Web of Science

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  • 高速連続視覚呈示における情景文脈の抽出

    新美 亮輔, 飯泉 拓郎, 横澤 一彦

    日本心理学会大会発表論文集   79 ( 0 )   2AM - 070-2AM-070   2015年

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 日本心理学会  

    DOI: 10.4992/pacjpa.79.0_2AM-070

    CiNii Article

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  • Three-quarter view preference for three-dimensional objects in 8-month-old infants 査読

    Wakayo Yamashita, Ryosuke Niimi, So Kanazawa, Masami K. Yamaguchi, Kazuhiko Yokosawa

    JOURNAL OF VISION   14 ( 4 )   5   2014年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:ASSOC RESEARCH VISION OPHTHALMOLOGY INC  

    This study examined infants' visual perception of three-dimensional common objects. It has been reported that human adults perceive object images in a view-dependent manner: three-quarter views are often preferred to other views, and the sensitivity to object orientation is lower for three-quarter views than for other views. We tested whether such characteristics were observed in 6- to 8-month-old infants by measuring their preferential looking behavior. In Experiment 1 we examined 190-to 240-day-olds' sensitivity to orientation change and in Experiment 2 we examined these infants' preferential looking for the three-quarter view. The 240day-old infants showed a pattern of results similar to adults for some objects, while the 190-day-old infants did not. The 240-day-old infants' perception of object view is (partly) similar to that of adults. These results suggest that human visual perception of three-dimensional objects develops at 6 to 8 months of age.

    DOI: 10.1167/14.4.5

    Web of Science

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  • Do we know others' visual liking? 査読

    Ryosuke Niimi, Katsumi Watanabe

    I-PERCEPTION   5 ( 7 )   572 - 584   2014年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:PION LTD  

    Although personal liking varies considerably, there is a general trend of liking shared by many people (public favour). Visual liking in particular may be largely shared by people, as it is strongly influenced by relatively low-level perceptual factors. If so, it is likely that people have correct knowledge of public favour. We examined the human ability to predict public favour. In three experiments, participants rated the subjective likability of various visual objects (e. g. car, chair), and predicted the mean liking rating by other participants. Irrespective of the object's category, the correlation between individual prediction and actual mean liking of others (prediction validity) was not higher than the correlation between the predictor's own liking and the mean liking of others. Further, individual prediction correlated more with the predictor's own liking than it was with others' liking. Namely, predictions were biased towards the predictor's subjective liking (a variation of the false consensus effect). The results suggest that humans do not have (or cannot access) correct knowledge of public favour. It was suggested that increasing the number of predictors is the appropriate strategy for making a good prediction of public favour.

    DOI: 10.1068/i0661

    Web of Science

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  • Contextual Effects of Scene on the Visual Perception of Object Orientation in Depth 査読

    Ryosuke Niimi, Katsumi Watanabe

    PLOS ONE   8 ( 12 )   e84371   2013年12月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:PUBLIC LIBRARY SCIENCE  

    We investigated the effect of background scene on the human visual perception of depth orientation (i.e., azimuth angle) of three-dimensional common objects. Participants evaluated the depth orientation of objects. The objects were surrounded by scenes with an apparent axis of the global reference frame, such as a sidewalk scene. When a scene axis was slightly misaligned with the gaze line, object orientation perception was biased, as if the gaze line had been assimilated into the scene axis (Experiment 1). When the scene axis was slightly misaligned with the object, evaluated object orientation was biased, as if it had been assimilated into the scene axis (Experiment 2). This assimilation may be due to confusion between the orientation of the scene and object axes (Experiment 3). Thus, the global reference frame may influence object orientation perception when its orientation is similar to that of the gaze-line or object.

    DOI: 10.1371/journal.pone.0084371

    Web of Science

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  • The shot length styles of Miyazaki, Oshii, and Hosoda: A quantitative analysis 査読

    Itsutoshi Kohara, Ryosuke Niimi

    Animation   8 ( 2 )   163 - 184   2013年7月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    How does a director express his or her film style in animated films produced by a group? To address this issue, the authors analyzed the shot length of 22 Japanese animated films directed by Miyazaki Hayao, Oshii Mamoru, and Hosoda Mamoru. Their analysis reveals the statistical measurements of shot length were clearly dependent on directors. Miyazaki's films show that he avoids both longish and brief shots, Oshii's shot length is relatively long on average, while Hosoda prefers relatively short shot length. Furthermore, both Oshii's and Hosoda's first films deviated from their subsequent films in terms of statistical indices, suggesting that they established their style of shot length during their first or second time directing. The authors determine that all three directors controlled shot length primarily through their own storyboarding as a crucial process of determining the value, since the shot lengths correlated well with the designated shot lengths on the storyboards. In conclusion, the authors identified the distinctive shot length styles of the directors. © 2013 The Author(s).

    DOI: 10.1177/1746847713487472

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  • Consistency of likeability of objects across views and time 査読

    Ryosuke Niimi, Katsumi Watanabe

    PERCEPTION   41 ( 6 )   673 - 686   2012年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:PION LTD  

    Subjective impressions of face images (eg personality trait judgments) are consistent across exposure durations and viewpoints. In this study, we investigated whether subjective likeability of common non-face objects would also be consistent. Participants rated the likeability of 32 common objects (eg chair, car, and kettle). Although the rated likeability scores were generally higher for objects shown in three-quarter views than for the same objects shown in full-frontal views, object-wise correlations across the views were significant (experiment 1). The likeability ratings based on brief exposure duration (eg 100 ms) also significantly correlated with those based on unlimited exposure duration (experiment 2). Even when the duration was brief, the consistency across the views was replicated. The findings confirmed that the subjective likeability of common objects is consistent and the process underlying it is efficient, similar to those of faces. However, the mean rated likeability was higher for longer exposure durations, suggesting a negative bias for briefly observed objects. Since this bias is contrary to previously reported findings for faces, the mechanisms for determining subjective likeability of common objects may be partially different from those of faces.

    DOI: 10.1068/p7240

    Web of Science

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  • Iconic memory and parietofrontal network: fMRI study using temporal integration 査読

    Ayako Saneyoshi, Ryosuke Niimi, Tomoko Suetsugu, Tatsuro Kaminaga, Kazuhiko Yokosawa

    NEUROREPORT   22 ( 11 )   515 - 519   2011年8月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:LIPPINCOTT WILLIAMS & WILKINS  

    We investigated the neural basis of iconic memory using functional magnetic resonance imaging. The parietofrontal network of selective attention is reportedly relevant to readout from iconic memory. We adopted a temporal integration task that requires iconic memory but not selective attention. The results showed that the task activated the parietofrontal network, confirming that the network is involved in readout from iconic memory. We further tested a condition in which temporal integration was performed by visual short-term memory but not by iconic memory. However, no brain region revealed higher activation for temporal integration by iconic memory than for temporal integration by visual short-term memory. This result suggested that there is no localized brain region specialized for iconic memory per se. NeuroReport 22:515-519 (C) 2011 Wolters Kluwer Health vertical bar Lippincott Williams & Wilkins.

    DOI: 10.1097/WNR.0b013e328348aa0c

    Web of Science

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  • Parietal and frontal object areas underlie perception of object orientation in depth 査読

    Ryosuke Niimi, Ayako Saneyoshi, Reiko Abe, Tatsuro Kaminaga, Kazuhiko Yokosawa

    NEUROSCIENCE LETTERS   496 ( 1 )   35 - 39   2011年5月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:ELSEVIER IRELAND LTD  

    Recent studies have shown that the human parietal and frontal cortices are involved in object image perception. We hypothesized that the parietal/frontal object areas play a role in differentiating the orientations (i.e., views) of an object. By using functional magnetic resonance imaging, we compared brain activations while human observers differentiated between two object images in depth-orientation (orientation task) and activations while they differentiated the images in object identity (identity task). The left intraparietal area, right angular gyrus, and right inferior frontal areas were activated more for the orientation task than for the identity task. The occipitotemporal object areas, however, were activated equally for the two tasks. No region showed greater activation for the identity task. These results suggested that the parietal/frontal object areas encode view-dependent visual features and underlie object orientation perception. (C) 2011 Elsevier Ireland Ltd. All rights reserved.

    DOI: 10.1016/j.neulet.2011.03.081

    Web of Science

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  • Illusory motion induced by blurred red-blue edges 査読

    Kohske Takahashi, Ryosuke Niimi, Katsumi Watanabe

    PERCEPTION   39 ( 12 )   1678 - 1680   2010年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:PION LTD  

    Visual patterns consisting of a red-and-blue region with a blurry edge yield illusory motion. Eye movements over a static pattern induced illusory motion of the edge in the direction opposite to the eye movement. The illusion also takes place for patterns in motion without eye movement. The illusion suggests the effect of colour combination on the spatial perception of a blurry edge.

    DOI: 10.1068/p6811

    Web of Science

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  • 視覚的短期記憶における視覚情報の時間的統合に関わる神経基盤の検討(<特集>脳機能計測と基礎心理学)

    実吉 綾子, 新美 亮輔, 末續 朋子, 神長 達郎, 横澤 一彦

    基礎心理学研究   28 ( 1 )   23 - 34   2009年9月

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:日本基礎心理学会  

    The neural basis for temporal integration of visual information in short term memory. We investigated the neural basis of integration of temporally separated bilateral asymmetrical dot patterns by using functional magnetic resonance imaging (fMRI). A symmetrical dot pattern with a small asymmetric region was temporally separated into two patterns and presented sequentially. The participants were asked to find the asymmetrical region by temporally integrating the patterns. When the second array was presented after a brief (40ms) or a long (2560ms) interval the performance was good. However, ...

    DOI: 10.14947/psychono.KJ00005878665

    CiNii Article

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  • Three-quarter views are subjectively good because object orientation is uncertain 査読

    Ryosuke Niimi, Kazuhiko Yokosawa

    PSYCHONOMIC BULLETIN & REVIEW   16 ( 2 )   289 - 294   2009年4月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:PSYCHONOMIC SOC INC  

    Because the objects that surround us are dime-dimensional, their appearance and our visual perception of them change depending on an object&apos;s orientation relative to a viewpoint. One of the most remarkable effects of object orientation is that viewers prefer three-quarter views over others, such as front and back, but the exact source of this preference has not been firmly established. We show that object orientation perception of the three-quarter view is relatively imprecise and that this impreciseness is related to preference for this view. Human vision is largely insensitive to variations among different three-quarter views (e.g., 45 degrees vs. 50 degrees); therefore, the three-quarter view is perceived as if it corresponds to a wide range of orientations. In other words, it functions as the typical representation of the object.

    DOI: 10.3758/PBR.16.2.289

    Web of Science

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  • Viewpoint dependence in the recognition of non-elongated familiar objects: Testing the effects of symmetry, front-back axis, and familiarity 査読

    Ryosuke Niimi, Kazuhiko Yokosawa

    PERCEPTION   38 ( 4 )   533 - 551   2009年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:PION LTD  

    Visual recognition of three-dimensional (3-D) objects is relatively impaired for some particular views, called accidental views. For most familiar objects, the front and top views are considered to be accidental views. Previous studies have shown that foreshortening of the axes of elongation of objects in these views impairs recognition, but the influence of other possible factors is largely unknown. Using familiar objects Without a salient axis of elongation, we found that a foreshortened symmetry plane of the object and low familiarity of the viewpoint accounted for the relatively worse recognition for front views and top views, independently of the effect of a foreshortened axis of elongation. We found no evidence that foreshortened front-back axes impaired recognition in front views. These results Suggest that the viewpoint dependence of familiar object recognition is not a unitary phenomenon. The possible role of symmetry (either 2-D or 3-D) in familiar object recognition is also discussed.

    DOI: 10.1068/p6161

    Web of Science

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  • The dynamic-stimulus advantage of visual symmetry perception 査読

    Ryosuke Niimi, Katsumi Watanabe, Kazuhiko Yokosawa

    PSYCHOLOGICAL RESEARCH-PSYCHOLOGISCHE FORSCHUNG   72 ( 5 )   567 - 579   2008年9月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:SPRINGER HEIDELBERG  

    It has been speculated that visual symmetry perception from dynamic stimuli involves mechanisms different from those for static stimuli. However, previous studies found no evidence that dynamic stimuli lead to active temporal processing and improve symmetry detection. In this study, four psychophysical experiments investigated temporal processing in symmetry perception using both dynamic and static stimulus presentations of dot patterns. In Experiment 1, rapid successive presentations of symmetric patterns (e.g., 16 patterns per 853 ms) produced more accurate discrimination of orientations of symmetry axes than static stimuli (single pattern presented through 853 ms). In Experiments 2-4, we confirmed that the dynamic-stimulus advantage depended upon presentation of a large number of unique patterns within a brief period (853 ms) in the dynamic conditions. Evidently, human vision takes advantage of temporal processing for symmetry perception from dynamic stimuli.

    DOI: 10.1007/s00426-008-0133-y

    Web of Science

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  • Determining the orientation of depth-rotated familiar objects 査読

    Ryosuke Niimi, Kazuhiko Yokosawa

    PSYCHONOMIC BULLETIN & REVIEW   15 ( 1 )   208 - 214   2008年2月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:PSYCHONOMIC SOC INC  

    How does the human visual system determine the depth-orientation of familiar objects? We examined reaction times and errors in the detection of 15 degrees differences in the depth orientations of two simultaneously presented familiar objects, which were the same objects (Experiment 1) or different objects (Experiment 2). Detection of orientation differences was best for 0 degrees (front) and 180 degrees (back), while 45 degrees and 135 degrees yielded poorer results, and 90 degrees (side) showed intermediate results, suggesting that the visual system is tuned for front, side and back orientations. We further found that those advantages are due to orientation-specific features such as horizontal linear contours and symmetry, since the 90 degrees advantage was absent for objects with curvilinear contours, and asymmetric object diminished the 0 degrees and 180 degrees advantages. We conclude that the efficiency of visually determining object orientation is highly orientation-dependent, and object orientation may be perceived in favor of front-back axes.

    DOI: 10.3758/PBR.15.1.208

    Web of Science

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  • 遮蔽された物体の視覚的認知における影の役割

    新美 亮輔, 横澤 一彦

    日本心理学会大会発表論文集   72 ( 0 )   3EV114 - 3EV114   2008年

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 日本心理学会  

    DOI: 10.4992/pacjpa.72.0_3EV114

    CiNii Article

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  • 物体方向の視覚的認知

    新美 亮輔, 横澤 一彦

    日本心理学会大会発表論文集   72 ( 0 )   L01 - L01   2008年

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 日本心理学会  

    DOI: 10.4992/pacjpa.72.0_L01

    CiNii Article

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  • 対称性の視知覚とその役割

    新美 亮輔, 横澤 一彦

    心理学評論   50 ( 2 )   119 - 134   2007年

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:心理学評論刊行会  

    CiNii Article

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  • Cast shadowによる物体形状知覚:ー物体の安定性の効果

    新美 亮輔, 横澤 一彦

    日本心理学会大会発表論文集   71 ( 0 )   2PM089 - 2PM089   2007年

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 日本心理学会  

    DOI: 10.4992/pacjpa.71.0_2PM089

    CiNii Article

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  • Attentional set for axis of symmetry in symmetry-defined visual search 査読

    Ryosuke Niimi, Kazuhiko Yokosawa, Katsumi Watanabe

    PERCEPTION & PSYCHOPHYSICS   68 ( 7 )   1153 - 1162   2006年10月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:PSYCHONOMIC SOC INC  

    Olivers and van der Helm (1998) showed that symmetry-defined visual search (for both symmetry and asymmetry) requires selective spatial attention. We hypothesize that an attentional set for the orientation of a symmetry axis also is involved in symmetry-defined visual search. We conducted three symmetry-defined visual search experiments with manipulations of the axis of symmetry orientations, and performance was better when the axis orientations within the search array were uniform, rather than a mixture of two orientations, and the attentional set for the axis orientation could be kept. In addition, search performance when the target was defined by the presence of symmetry was equivalent to that when the target was defined by a difference of symmetry axis orientation. These results suggest that attentional. set for axis orientation plays a fundamental role in symmetry-defined visual search.

    Web of Science

    PubMed

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  • 物体認知の視点依存性における物体前後軸の影響

    新美 亮輔, 横澤 一彦

    日本心理学会大会発表論文集   70 ( 0 )   2AM091 - 2AM091   2006年

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 日本心理学会  

    DOI: 10.4992/pacjpa.70.0_2AM091

    CiNii Article

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  • The role of visible persistence for perception of visual bilateral symmetry 査読

    R Niimi, K Watanabe, K Yokosawa

    JAPANESE PSYCHOLOGICAL RESEARCH   47 ( 4 )   262 - 270   2005年11月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:BLACKWELL PUBLISHING  

    Although the detection of visual bilateral symmetry has been claimed to be highly efficient, the possible involvement and function of visual memory in such efficient mechanisms has rarely been examined. We hypothesized that symmetry perception is rapid, as it can be achieved from rapidly decaying information of visible persistence. To test this hypothesis, we employed a temporal integration paradigm. A symmetric dot pattern was randomly divided into two asymmetric patterns and presented successively with a blank screen presented between patterns. Observers could detect symmetry when the two patterns were presented close in time (Experiment 1), indicating that observers perceived symmetry presumably utilizing visible persistence. In addition, the inverse-intensity effect of visible persistence (Di Lollo & Bischof, 1995) was evident in our temporal integration task of symmetry (Experiment 2). The results of the current study clearly demonstrate that the detection of symmetry can be achieved based on the visible persistence. The large capacity and high spatial precision of visible persistence might be adequate for the rapid and spatially global encoding of visual symmetry.

    DOI: 10.1111/j.1468-5884.2005.00295.x

    Web of Science

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書籍等出版物

  • 美しさと魅力の心理

    新美 亮輔( 担当: 分担執筆 ,  範囲: I-9「商品写真,前から撮るか,斜めから撮るか?」 I-10「よくある見え方は好まれる」 I-11「好まれる構図とは」)

    ミネルヴァ書房  2019年10月 

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  • 人工知能学大事典

    新美 亮輔( 担当: 分担執筆 ,  範囲: ジスト)

    共立出版  2017年 

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  • オブジェクト認知

    新美亮輔, 上田彩子, 横澤一彦( 担当: 共著)

    2016年2月  ( ISBN:9784326251094

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    記述言語:日本語

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MISC

  • Auditory scene context facilitates visual object recognition

    Ryosuke Niimi, Takahiro Saiki, Kazuhiko Yokosawa

    INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY   51   1022 - 1023   2016年7月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(国際会議)   出版者・発行元:ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD  

    Web of Science

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  • 異なる視点からの画像に対する乳児の知覚

    山下和香代, 新美亮輔, 金沢創, 山口真美, 横澤一彦

    Vision   24 ( 3 )   126   2012年7月

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    記述言語:日本語  

    J-GLOBAL

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  • 物体と顔の魅力度評定における系列効果

    近藤あき, 新美亮輔, 高橋康介, 渡邊克巳

    電子情報通信学会技術研究報告   111 ( 155(HIP2011 27-42) )   63 - 68   2011年7月

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    記述言語:日本語  

    J-GLOBAL

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  • Consistency of likability to objects across views and time

    Ryosuke Niimi, Katsumi Watanabe

    I-PERCEPTION   2 ( 4 )   253 - 253   2011年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(国際会議)   出版者・発行元:PION LTD  

    Web of Science

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  • Environmental reference frame alters the perceived orientation of three-dimensional object

    R. Niimi, K. Watanabe

    PERCEPTION   39   103 - 103   2010年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(国際会議)   出版者・発行元:PION LTD  

    Web of Science

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  • Illusory motion of blurred blue-red edges

    K. Takahashi, R. Niimi, K. Watanabe

    PERCEPTION   39   87 - 87   2010年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(国際会議)   出版者・発行元:PION LTD  

    Web of Science

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  • 視覚的物体認識の二つの脳内機構

    新美亮輔, 新美亮輔, 実吉綾子, 阿部怜子, 神長達郎, 横澤一彦

    基礎心理学研究   28 ( 2 )   2010年

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  • The role for human parietal cortex in the perception of object orientation in depth: an fMRI study

    Ryosuke Niimi, Ayako Saneyoshi, Reiko Abe, Tatsurou Kaminaga, Kazuhiko Yokosawa

    NEUROSCIENCE RESEARCH   65   S239 - S239   2009年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(国際会議)   出版者・発行元:ELSEVIER IRELAND LTD  

    DOI: 10.1016/j.neures.2009.09.1348

    Web of Science

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  • 非対称図形の時間的統合に関わる神経基盤の検討

    実吉綾子, 新美亮輔, 末續朋子, 神長達郎, 横澤一彦

    基礎心理学研究   27 ( 2 )   2009年

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講演・口頭発表等

  • 物体認知と視点 古典的視点依存論争から感性まで 招待

    新美 亮輔

    第18回感性学研究会  2019年2月 

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    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

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  • 聴覚

    新美 亮輔

    人文カフェ2018「聴くということ」  2019年1月 

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    記述言語:日本語   会議種別:公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等  

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  • 視覚における手の役割

    新美 亮輔

    新潟心理学会第53回大会  2017年3月 

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  • 手は口ほどにものを言う? 手の認知の心理

    新美 亮輔

    人文カフェ2016「今,心と身体を考える」  2016年11月 

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    記述言語:日本語   会議種別:公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等  

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  • 東京帝国大学航空心理部と戦間期・戦時期の応用心理学

    新美 亮輔

    第26回心理学研究室セミナー(東京大学文学部)  2015年6月 

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  • On the top-view disadvantage in visual object recognition.

    Psychonomic Society Annual Meeting  2014年11月 

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    記述言語:英語  

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  • When a Mackintosh chair looks like a young woman: A study on visual object personification. 国際会議

    10th Asia-Pacific Conference on Vision  2014年7月 

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    記述言語:英語  

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  • ヒトは何を見,何を認識しているのか:視覚物体認識から考えるヒトの情報処理 招待

    新美 亮輔

    日本認知科学会サマースクール  2012年9月 

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    記述言語:日本語  

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  • Visual symmetry and human object perception

    Ryosuke Niimi

    RIKEN BSI Forum  2008年2月 

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    記述言語:英語  

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受賞

  • 2011年度優秀発表賞

    2012年   日本基礎心理学会  

    新美 亮輔

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  • 第3回錯視コンテスト

    2011年   入賞

    新美 亮輔

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  • 6th Annual Best Illusion of the Year Contest

    2010年   Top 10 Finalist

    Takahashi K, Niimi R, Watanabe K

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  • 2005年度優秀発表賞

    2006年   日本基礎心理学会  

    新美 亮輔

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共同研究・競争的資金等の研究

  • 瞳孔計測による情景・自然画像認知の研究

    研究課題/領域番号:21K03126  2021年4月 - 2025年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    新美 亮輔

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    担当区分:研究代表者 

    配分額:3380000円 ( 直接経費:2600000円 、 間接経費:780000円 )

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  • 顔魅力の知覚に服および故魚津の知覚が与える影響の検討

    2020年10月 - 2023年3月

    公益財団法人コーセーコスメトロジー研究財団  コスメトロジー研究助成 

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    担当区分:研究代表者 

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  • 手の視覚的認知の研究

    2014年4月 - 2017年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成(若手B) 

    新美 亮輔

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    担当区分:研究代表者  資金種別:競争的資金

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その他研究活動

  • 特集「スピリチュアリズム」

    2018年

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    新潟大学生協『ほんのこべや』53号,pp. 1-10.

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  • 反応時間

    2013年

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    脳科学辞典
    http://dx.doi.org/10.14931/bsd.806

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担当経験のある授業科目(researchmap)

  • 心理学基礎実験

    機関名:新潟大学人文学部

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  • 認知心理学

    機関名:新潟大学人文学部

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  • 心理学実験演習(1)

    機関名:東京大学文学部

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  • 心理学概説

    機関名:東京藝術大学音楽学部

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  • 心理学研究法A

    機関名:新潟大学人文学部

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  • 心理学演習

    機関名:新潟大学人文学部

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  • 認知心理学特講

    機関名:武蔵野大学大学院通信教育部

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  • 心理学基礎演習

    機関名:新潟大学人文学部

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  • 人文展開系科目B

    機関名:新潟大学人文学部

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  • 人文初年次演習A

    機関名:新潟大学人文学部

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  • 英語論文作成演習

    機関名:立教大学大学院現代心理学科

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  • 心理学概説A

    機関名:新潟大学人文学部

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担当経験のある授業科目

  • 知覚・認知心理学B

    2021年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 課題研究III

    2021年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 知覚情報研究

    2021年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 人文系フロンティア

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • セクシュアリティ・スタディーズ

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 課題研究Ⅰ

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 心理学実験B

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 課題研究Ⅱ

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 心理・思想・表象

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 心理学発展演習

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 認知科学演習

    2020年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 認知科学特論

    2019年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 心理学概論A

    2019年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 心理学実験A

    2019年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 心理学統計法

    2019年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 人文系展開科目B

    2018年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 心理学基礎演習A

    2018年
    機関名:新潟大学

  • 領域融合・超域科目Q

    2017年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 心理・人間学入門

    2017年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 認知心理学

    2017年
    -
    2019年
    機関名:新潟大学

  • 人文初年次演習A

    2017年
    -
    2019年
    機関名:新潟大学

  • 心理・人間学入門A

    2017年
    -
    2018年
    機関名:新潟大学

  • 心の科学入門

    2017年
    機関名:新潟大学

  • 心理学特殊実験B

    2016年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 領域融合・超域科目A

    2016年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 心理学特殊実験A

    2016年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 心理学演習

    2016年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 心理学概説A

    2016年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 心理学研究法A

    2016年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 卒業論文(新美亮輔)

    2016年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 心理学基礎実験A

    2016年
    -
    現在
    機関名:新潟大学

  • 心理学基礎実験B

    2016年
    -
    2018年
    機関名:新潟大学

  • 心理・人間学入門B

    2016年
    -
    2018年
    機関名:新潟大学

  • 心理学基礎演習B

    2016年
    機関名:新潟大学

  • 心理学入門B

    2016年
    機関名:新潟大学

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