Updated on 2024/05/03

写真a

 
KUDO Chiaki
 
Organization
Academic Assembly Institute of Humanities and Social Sciences KYOIKUGAKU KEIRETU Associate Professor
Faculty of Education Artistic Environment Associate Professor
Title
Associate Professor
External link

Degree

  • 博士(教育学) ( 広島大学 )

  • 修士(教育学) ( 広島大学 )

Research History

  • Niigata University   Artistic Environment, Faculty of Education   Associate Professor

    2023.4

  • Niigata University   Institute of Humanities and Social Sciences, Academic Assembly   Associate Professor

    2023.4

 

Research Projects

  • アクターネットワーク理論に基づく音楽授業におけるネットワーク形成の諸相

    Grant number:21K13595

    2021.4 - 2026.3

    System name:科学研究費助成事業

    Research category:若手研究

    Awarding organization:日本学術振興会

    工藤 千晶

      More details

    Grant amount:\2340000 ( Direct Cost: \1800000 、 Indirect Cost:\540000 )

    本研究の目的は、アクターネットワーク理論に基づき、音楽授業においていかなるネットワークが形成されているのかを分析・解明することである。
    2021年度は、アクターネットワーク理論を応用し、人間と非人間(モノ)の関係を視点として音楽授業を分析する方法について検討を進めた。アクターネットワーク理論は、多岐にわたる分野で取り扱われてきたが、先行研究ですでに指摘されているように様々な課題を有している。そのため、まずはアクターネットワーク理論を提唱したラトゥール(B. Latour)、カロン(M. Callon)、ロー(J. Law)らの著作を中心に、アクターネットワーク理論とはいかなる理論であるのかを整理しながら、先行研究を基にアクターネットワーク理論を批判的に検討した。その上で、これまで他分野で行われてきたアクターネットワーク理論を用いた事例研究を整理し、音楽授業の分析に応用できる視点を具体化した。
    さらに、アクターネットワーク理論を用いることによって音楽科にどのような知見がもたらされるのかをより明確に示すために、従来の音楽授業の分析方法の傾向についても整理した。このことを通して、従来の音楽授業の分析では曖昧な形でしか説明し得なかった現象も、アクターネットワーク理論を応用するとネットワークを視点として説明することが可能になると位置づけた。
    本年度の成果は、2022年度、実際に音楽授業を分析した結果と併せて、学会あるいは論文で発表する予定でいる。

    researchmap

  • Music Education for the "Buerger" in the Kretzschmar Reform and Kestenberg Reform

    Grant number:16K17458

    2016.4 - 2018.3

    System name:Grants-in-Aid for Scientific Research

    Research category:Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    Awarding organization:Japan Society for the Promotion of Science

    KUDO CHIAKI

      More details

    Grant amount:\2470000 ( Direct Cost: \1900000 、 Indirect Cost:\570000 )

    This study reconsiders the Kretzschmar Reform and Kestenberg Reform from the point of view of the musical cultivation of the “Buerger” and examines their respective characteristics.As a result of this study, the following conclusions were reached. While the Kretzschmar Reform took as its objective the musical cultivation of the German “Volk,” it at the same time carried a remnant of the elite emphasis on “Bildung” inherited from the 19th century. It was from this perspective that Kretzschmar conceived of the expansion of musical cultivation for the “Buerger”. Within the Kestenberg Reform, which aimed to expand the scope of music cultivation to the entire “Volk,” the musical ideals of different social classes would be unified under the banner of “the German Volk.”

    researchmap

 

Teaching Experience

  • 音楽科教育法(中等)IV

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 音楽科教育法(中等)III

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 音楽科教育法(中等)II

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 音楽科教育法(中等)I

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 音楽科教育法(初等)

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 音楽科教育法(初等)

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 音楽教育実践III

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 音楽教育実践II

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 音楽教育実践I

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 音楽教育実践入門II

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 音楽教育実践入門I

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 音楽教育学演習II

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 音楽教育学演習I

    2023
    Institution name:新潟大学

  • 卒業研究

    2023
    Institution name:新潟大学

▶ display all