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NAKASHIMA Nobuko
 
Organization
Academic Assembly Institute of Humanities and Social Sciences KYOIKUGAKU KEIRETU Professor
Graduate School of Education School Education Professor
Professional School of Teacher Education Professor
Title
Professor
External link

Degree

  • 博士(人文科学) ( 1999.3   お茶の水女子大学 )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology  / Developmental Psychology, cognitive development, conceptual development

Research History (researchmap)

  • Niigata University   Graduate School of Education Division of Development of Educational Practice   Professor

    2021.4

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    Country:Japan

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  • Niigata University   professional school of teacher education   Associate Professor

    2019.4 - 2021.3

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  • Niigata University   Graduate School of Modern Society and Culture Human Developmental Studies   Associate Professor

    2012.4 - 2020.3

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  • Niigata University   Graduate School of Education School Education   Associate Professor

    2005.11 - 2015.3

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  • Niigata University   Faculty of Education Sciences of Education   Associate Professor

    2005.11

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  • Yale University   Department of Psychology   Visiting scholor

    2001.9 - 2002.6

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  • Japan Society for the Promotion of Science

    1996.4 - 1997.6

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  • Japan Society for the Promotion of Science

    1996.4 - 1997.6

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  • Niigata University Graduate School of Education, Specialized Course of School Education

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Research History

  • Niigata University   Professor

    2021.4

  • Niigata University   Institute of Humanities and Social Sciences, Academic Assembly   Professor

    2021.4

  • Niigata University   Graduate School of Education School Education   Associate Professor

    2016.4 - 2021.3

  • Niigata University   Graduate School of Modern Society and Culture Human Developmental Studies   Associate Professor

    2012.4 - 2016.3

  • Niigata University   Faculty of Education Sciences of Education   Associate Professor

    2005.11 - 2016.3

  • Niigata University   Graduate School of Education School Education   Associate Professor

    2005.11 - 2016.3

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Education

  • Osaka University   Faculty of Human Sciences

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  • Ochanomizu University   人間文化研究科   人間発達学専攻

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  • Ochanomizu University   人文科学研究科   心理学専攻

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Professional Memberships

  • JAPAN SOCIETY OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY

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  • 小児保健学会

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  • THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY

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  • THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION

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  • 乳幼児医学・心理学会

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  • International Association of Early Childhood Education

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Studying abroad experiences

  • エール大学   客員研究員

    2001.8 - 2002.6

 

Papers

  • 子どもの病気理解の能力に関する、看護師の考え Reviewed

    外山 紀子, 中島 伸子, 住吉 智子

    小児保健研究   77 ( 6 )   668 - 675   2018.11

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:(公社)日本小児保健協会  

    看護師は、病気について子どもや保護者に説明することをどの程度重視しているのだろうか。また、子どもが病気についてどの程度の理解力をもつと考えているのだろうか。本研究では、これらの考えが看護経験によって異なるかどうか、質問紙調査により検討した。調査対象者は、看護経験が5年以上あり主に小児看護に従事する看護師110人(小児群)と、主に成人看護に従事する看護師85人(成人群)である。子どもへの説明を重視する度合いについては群差が認められず、どちらの群でも子どもより保護者への説明を重視していた。病気の原因・経過・種類等に関する子どもの理解については、小児群の方が幼児期後半および児童期前半の子どもの能力をより高く評価していた。以上より、小児看護を専門とする看護師は、実践の中で病気理解に関する子どもの有能性を認めるようになることが示唆された。(著者抄録)

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    Other Link: https://search.jamas.or.jp/index.php?module=Default&action=Link&pub_year=2018&ichushi_jid=J00651&link_issn=&doc_id=20190116580041&doc_link_id=1805401&url=https%3A%2F%2Fkango-sakuin.nurse.or.jp%2Fnid%2F1805401&type=%8D%C5%90V%8A%C5%8C%EC%8D%F5%88%F8Web&icon=https%3A%2F%2Fjk04.jamas.or.jp%2Ficon%2F00014_1.gif

  • Do young children exhibit a "yes bias" to questions about physical pain caused by injury? Reviewed

    NAKASHIMA Nobuko, KAWAI Shouko

    Japanese journal of medical and psychological study of infants   26 ( 2 )   121 - 130   2017.12

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    J-GLOBAL

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  • Developmental Changes in Children's Understanding of Declines in Physical and Mental Functions Associated with Old Age. Reviewed

    NAKASHIMA Nobuko

    Japanese Journal of Developmental Psychology   23 ( 2 )   202 - 213   2012.6

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:一般社団法人日本発達心理学会  

    In this study of children's understanding of aging, five groups (5-, 6-, 7-, and 8-year olds, and college students) predicted how 6 traits (running speed, resistance to colds, physical force, function of heart , bone strength and memory) change between the ages of 21 (young adulthood) and 80 (late adulthood). Participants answered either "It declines" or "It improves" for each trait. The results showed that: (1) children began to realize at about age five that physical functions decline with age, and at around age six they had the same level of understanding of these traits as college students; (2) while young children up to age 7 barely understood that memory declines with aging, from 8 years of age they began to show a clearer understanding; and (3) development in understanding of memory decline is related to awareness of the relationship between memory and body (or brain). Cognitive factors contributing to this understanding were discussed from the standpoint of development in naive biology and understanding of the mind-body relationship.

    DOI: 10.11201/jjdp.23.202

    CiNii Article

    CiNii Books

    J-GLOBAL

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  • Young Children's Understanding of Changes in Physical Appearance Associated with Old Age Reviewed

    Nakashima Nobuko

    The Japanese journal of developmental psychology   21 ( 1 )   95 - 105   2010.3

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:一般社団法人日本発達心理学会  

    This study investigated children's understanding of changes in physical appearance in old age, e.g., wrinkles, gray hair, and hair loss. Participants were four-(n=26)and 5-year-olds (n=33), and adults (n=24). Most 5-year-olds (but not 4-year olds) understood that people were likely to exhibit changes in wrinkles and hair in old age, more than the changes in body size typically observed between childhood and early adulthood. In addition, most 5-year-olds and adults, but not 4-year olds, chose internal bodily causes (e.g., decreased vital power to grow hair) rather than artificial external causes (e.g., losing hair by cutting) or psychological causes (e.g., hair loss due to anxiety) as explanations for age-related changes in old age. These results suggested that understanding of changes associated with old age changes dramatically between ages 4 and 5. These developmental changes were discussed in terms of young children's naive biology, and acquisition of vitalistic causality.

    DOI: 10.11201/jjdp.21.95

    CiNii Article

    CiNii Books

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  • From ugly duckling to swan? Japanese and American beliefs about the stability and origins of traits Reviewed

    Kristi L. Lockhart, Nobuko Nakashima, Kayoko Inagaki, Frank C. Keil

    COGNITIVE DEVELOPMENT   23 ( 1 )   155 - 179   2008.1

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    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:ELSEVIER SCIENCE INC  

    Two studies compared the development of beliefs about the stability and origins of physical and psychological traits in Japan and the United States in three age groups: 5-6-year-olds, 8-10-year-olds, and college students. The youngest children in both cultures were the most optimistic about negative traits changing in a positive direction over development and being maintained over the aging period. The belief that individual differences in traits are inborn increased with age, and in all age groups, this belief was related to predictions of greater trait stability. In both cultures, all ages believed positive traits would be maintained over development. In addition to developmental similarities across cultures, cultural variations, consistent with the hypothesis that interdependent cultures have a more incremental view of traits, were present. Japanese participants were more optimistic than American participants about negative traits changing towards the positive and were more likely to attribute differences in trait expression to effort. (C) 2007 Elsevier Inc. All rights reserved.

    DOI: 10.1016/j.cogdev.2007.08.001

    Web of Science

    PubMed

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  • Children's Optimism : Development of Beliefs about Changeability of Negative Traits

    NAKASHIMA Nobuko, INAGAKI Kayoko

    Memoirs of the Faculty of Education and Human Sciences. Humanities and social sciences   9 ( 2 )   229 - 240   2007.2

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:新潟大学  

    The present study examined whether children's optimism would be observed in Japanese children who grow up in culture where self-enhancing bias, an optimistic tendency, is not as dominant as in the U.S. Twenty-four each of 5-, 6-, 8-10-year-olds, and college students were asked to predict whether each of eight negative traits would change as a character matured from age 10 to 21 (young adult) and from 21 to 80 (older adult). Results indicated that (1) the 5-year-olds showed "naive optimism" in that they believed the negative traits could change in extreme positive direction not only in young adults but also in older, due to maturation or increased age. (2) The school-aged children and adults showed "effort-dependent optimism" in that they believed the negative traits could change to average, based on personal effort or practice. (3) All the participants applied "optimism" to varied traits selectively. The significance of children's optimism as a motivation in the long-term acquisition of skills or expertise, as well as its nature, is discussed in terms of culture-free and culture-bound development.

    CiNii Article

    CiNii Books

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  • Narrative approaches in pediatric practice: An analysis of interviews with pediatric nurses. Invited

    Nobuko Nakashima

    30 ( 1 )   27 - 33   2021.9

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • Characteristic of Yogo-Teachers’ Considerations when Interacting with Young Children Complaining of Physical Problems: Based on Results of a Questionnaire Survey Comparing Yogo Teachers with Kindergarten Teachers. Reviewed

    NAKASHIMA Nobuko

    The Journal of International Association of Early Childhood Education   ( 26 )   1 - 10   2019.9

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    The purpose of this study is to examine the characteristics of Yogo-teachers’ considerations, by comparing them with those of kindergarten teachers, when they are interacting with young children complaining of physical problems. A Yogo-teacher is a special licensed educator who supports children’s growth and development through health education and services on the basis of principles of health promotion in all areas of educational activities in school.<br />
    We distributed two sets of questionnaires for Yogo- and kindergarten teachers to 50 kindergartens attached to national universities in Japan; we received 76 returns from 40 Yogo- teachers, 35 kindergarten teachers, and a health promotion staff (not having a license of Yogo- teacher) (the recovery rate was 76%) and analyzed 75 of them excluding the health promotion staff. The participants were asked to evaluate, using a 5-point scale, how frequently they took their considerations of the health management (1;leading children to appropriate treatments and 2;collecting accurate information from children on states and circumstances of physical problems) and educational (3;facilitating children’s awareness concerning health issues and 4;facilitating development of expressions concerning physical problems) points of view while interacting with children. They were also asked to describe what they did, practically speaking, to realize the above considerations.<br />
    The analysis showed that both types of teachers very frequently took all four points of health management (1 and 2) and educational (3 and 4) views into consideration, and tended to do so for the former (1 and 2) more often than the latter (3 and 4). In addition, it was showed that Yogo-teachers tended to consider the latter (3 and 4) much more often than did the kindergarten teachers.<br />
    Regarding variations and frequencies of their descriptions about practical actions, there were not so many differences between the two types of teachers. Ten categories were extracted as practical actions for collecting accurate information; “Information collection from people other than the children concerned” (52%) was the most frequent response, followed by “well thought- out way of asking and querying children” (43%), and “verbal exchanges at a physical spot where problems occurred” (40%) was relatively high. Six categories were extracted as practical actions for facilitating children’s awareness concerning health issues; “no response/don’t know”(39%) was the most frequent response, followed by “support for making children aware of causal factors or prevention methods of physical problems” (23%), and “support for relating physical problems to everyday lifestyle and physical phenomena” (23%). Kindergarten teachers had more “no response/ don’t know” answers than Yogo-teachers. Eight categories were extracted as practical actions for<br />
    2<br />
    国際幼児教育研究 Vol.26.2019 International Journal of Early Childhood Education Vol.26.2019<br />
    facilitating development of expressions concerning physical problems, the most frequent of which was “facilitating or supporting children’s verbal expressions” (52%), followed by “well thought- out way of creating verbal expressions transmitted to children” (32%), which was relatively high. Yogo-teachers had more “using non-verbal expressions and objective indicators” answers than kindergarten teachers.<br />
    Results suggest that Yogo-teachers tend to interact with young children with more consideration of the health educational points of view than do kindergarten teachers, and their tendencies may possibly lead to an increase in opportunities for young children to learn about health issues and how to express themselves regarding physical problems, in a form suitable for early childhood. KEYWORDS<br />
    young children, complaining of physical problems, yogo-teacher, social interaction, health education, health management<br />

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  • 仲間との「問題づくり」による理解の深化 : 小学校第6学年算数科「比例と反比例」の授業実践を通して Reviewed

    小池 誠一, 井口 浩, 中島 伸子

    秋期研究大会発表集録   51   421 - 424   2018.11

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    Language:Japanese   Publisher:日本数学教育学会  

    CiNii Article

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  • 身体的不調を訴える幼児に対する養護教諭の対応―養護教諭による質問と幼児の反応の分析― Reviewed

    中島伸子, 加藤智子

    乳幼児医学・心理学研究   27 ( 1 )   43‐53   2018.6

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    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • Survey of the Environment of Pediatric Inpatients and Outpatients in Consideration for Children’s Growth and Development in General Hospitals: From a Viewpoint of Informed Assent Reviewed

    SUMIYOSHI Tomoko, NAKASHIMA Nobuko, TOYAMA, Noriko, MUKAI Takahisa, KIUCHI Taeko, MAEDA Jukai, KAMEZAKI Michiko, YAMASHITA Masako

    The Journal of Child Health   77 ( 2 )   175 - 183   2018.3

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    The principal aim of the present study was to clarify the environment of the pediatric inpatients and outpatients in Japan in comparison with previous studies regarding whether consideration and adjustments are being carried out for children. A national cross-sectional survey was administered by mail to hospitals with more than 300 beds that advertise a pediatric department and pediatric hospitals (1,069 hospitals), and responses were obtained from 256 hospitals (response rate : 23.9%). The results revealed that physical adjustments were performed in approximately 50% of hospital pediatric outpatient departments. In hospital wards also, the rate of placement of a playroom or educational facilities and the rate of placement of nursery teachers were higher than in previous studies. Moreover, the results of the present study show that new pediatric medical professionals are being deployed in hospitals. These findings suggest great improvements in the current pediatric medical environment in Japan in comparison with the past. However, with regard to explanation and consent to children undergoing medical treatment, the prevalence of guidelines for medical staff was low (36 facilities ; 14.3%), which remains a problem.

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  • Japanese Children's Beliefs about the Stability of Negative Traits : From Young Children's Naive Optimism to Effort-Dependent Optimism

    Nobuko Nakashima, Yuri Tanaka

    Bulletin of the Faculty of Education. Humanities and Social Sciences, Niigata University   10 ( 1 )   55 - 66   2017.10

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    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    Previous studies have shown that young children are overall more optimistic than older children and adults in that they believe negative physical and psychological traits can change in an extremely positive direction through maturity or increased age. We call this type of optimism” naive optimism”. In a series of two studies of 74 Japanese participants from four age groups (preschool, grades 1, 2, and 3) in Study 1 and 24 Japanese young children from two age groups (4-year-olds and 5-year-olds) in Study 2, it was showed that young children&#039;s optimism differed from that of older children and adults, which was called “effort-dependent optimism” and the belief that negative traits could be improved in a somewhat better direction through personal effort or practice.

    CiNii Article

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  • "アロマザリングの島"における子育て(準備委員会企画シンポジウム3)

    根ケ山 光一, 中島 伸子, 外山 紀子, 小島 康生, 石島 このみ, 川田 学, 白石 優子, 内田 伸子

    日本教育心理学会総会発表論文集   57   6 - 7   2015

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    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.57.0_6

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  • Bulletin of the Faculty of Children Studies, Tokyo Seitoku University

    Bulletin of the Faculty of Children Studies, Tokyo Seitoku University   2   91 - 102   2013.6

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    Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

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  • 自己肯定感の形成 : 子どもの楽天主義研究から考える (特集 自分を大切にできない子) -- (自己肯定感の心理学)

    中島 伸子

    児童心理   66 ( 11 )   914 - 920   2012.8

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    Language:Japanese   Publisher:金子書房  

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  • Conceptual change in elementary astronomy: Childrenʼs understanding of the earth Invited Reviewed

    Nakashima Nobuko

    JAPANESE PSYCHOLOGICAL REVIEW   54 ( 3 )   268 - 282   2011

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    Language:Japanese   Publisher:心理学評論刊行会  

    CiNii Article

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  • エイジングに伴う変化についての子どもの認識 Reviewed

    中島 伸子

    人間文化論叢   5   23 - 31   2002

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:お茶の水女子大学大学院人間文化研究科  

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  • 科学的思考の発達と教育 Reviewed

    中島伸子

    児童心理学の進歩2001年版   51 - 79   2001.6

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Part of collection (book)  

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  • コンピュータ使用が協同の創作活動におけるやりとりに及ぼす影響:小学生の協同の描画活動における発話に注目して Reviewed

    中島伸子

    お茶の水女子大学人間文化研究年報   20   217 - 228   1997.3

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

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  • The role of counterevidence in rule revision: The effects of instructing metaknowledge concerning non adhocness of theory Reviewed

    Nobuko Nakashima

    Japanese Journal of Educational Psychology   45 ( 3 )   263 - 273   1997

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:JAPANESE ASSOC EDUCATIONAL PSYCHOLOGY  

    It is said that types of rule revision triggered by counterevidence depend on various factors. The current research examined whether activating a metaknowledge, "theories involving fewer principles and non-ad hoc explanation of certain phenomena are better," promoted revising prior rules into more generalized rules after encountering counterevidence. In Exp.1, it was confirmed that revising prior rules to more generalized knowledge was too difficult, even when a subject had specified knowledge about counterevidence and other instances. In Exp.2, before conducting a rule generation task, above-mentioned metaknowledge was instructed explicitly to experimental group subjects, while not to control group subjects. It was found that subjects of an experimental group, significantly more than a control group, revised to more generalized rules after encountering counterevidence. This finding indicated that using the metaknowledge affected the type of rule revision and promoted revision to more generalized rules. A general discussion found out how this metaknowledge affected processes of rule revision, and its application to education was offered.

    DOI: 10.5926/jjep1953.45.3_263

    Web of Science

    Scopus

    CiNii Article

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  • 知識変化に影響を及ぼす要因-先行知識との不一致情報の処理に影響を与える要因の検討 Reviewed

    中島伸子

    お茶の水女子大学人間文化研究年報   19   235 - 243   1996.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

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  • A study on how to relate “observational knowledge” and “knowledge from scientific information”: —A case of the concept of the earth's shape— Reviewed

    Nobuko Nakashima

    The Japanese Journal of Educational Psychology   43 ( 2 )   113 - 124   1995

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:JAPANESE ASSOC EDUCATIONAL PSYCHOLOGY  

    The present study had two purposes. One was to investigate children's and adults informal knowledge of the earth's shape, especially on how they related the following two knowledges: “observational knowledge (e.g.the ground is flat)” and “knowledge from scientific information (e.g.the earth is round)”, both conflicting each other. A second purpose was to examine effects of instructions invented by the author on changes from inadequate into adequate knowledges. The results of Exp. I and II-A: showed that contrary to results of previous researches there were many children (Kindergarteners, 1st, 3rd-, 5th-grades) who couldnot relate two conflicting knowledges at all. Although getting older made more people able to relate them correctly if needed, for a long time they considered them as distinct. The results of Exp.II-B showed that in order for children to correctly relate these knowledges, it was necessary to instruct them explicitly on how to properly relate them, while clearly indicating the conflict between both knowledges. © 1995, The Japanese Association of Educational Psychology. All rights reserved.

    DOI: 10.5926/jjep1953.43.2_113

    Web of Science

    Scopus

    CiNii Article

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Books

  • 保育の心理学

    藤崎, 眞知代, 無藤, 隆

    北大路書房  2021.3  ( ISBN:9784762831522

     More details

    Total pages:vii, 162p   Language:Japanese

    CiNii Books

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  • 病気やケガの子どもに配慮した医療環境に関する調査報告 - 平成30年3月版

    子どもの病気理解研究会( Role: Joint author)

    デザインエッグ社  2018.6  ( ISBN:4815005664

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    Total pages:32   Language:Japanese Book type:Report

    「小児医療環境」についての全国調査の報告書である。発達心理学、小児看護学、看護情報学、学校保健といった異分野の研究者が連携して実施した点に特徴がある。第I章では、子どもに配慮した小児医療環境の整備状況について、全国の小児医療施設を対象とした質問紙調査(2015年実施)の成果をまとめた。第II章では、第I章での全国調査の際にいくつかの施設から収集した「子どもへの説明と同意に関するガイドライン」について、その内容分析の成果をまとめた。第III章では、病気に関する理解、表現行動について、小児看護従事者の有する発達像を検討したインタビュー調査(2016年実施)の成果をまとめた。各章末には、調査結果に対して、研究領域の互いに異なるメンバーがコメントを寄せている。

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  • 病気やケガの子どもに配慮した医療環境に関する調査報告

    子どもの病気理解研究会, 中島 伸子, 木内 妙子, 外山 紀子

    デザインエッグ  2018  ( ISBN:9784815005665

     More details

    Language:Japanese

    CiNii Books

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  • 乳幼児は世界をどう理解しているか: 実験で読みとく赤ちゃんと幼児の心

    外山 紀子, 中島 伸子( Role: Joint author)

    新曜社  2013.3  ( ISBN:4788513374

     More details

    Total pages:255  

    ASIN

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  • 発達心理学I

    無藤 隆, 子安 増生(児童期[認知]「科学概念の獲得:素朴概念」(p346-351))

    東京大学出版会  2011.9  ( ISBN:4130121006

     More details

    Total pages:390  

    ASIN

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  • 保育心理学Ⅰ

    ( Role: Joint author ,  第4章「学校生活のなかで育つ-知的学び」(p57-76))

    北大路書房  2011 

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  • よくわかる乳幼児心理学

    ( Role: Joint author ,  児童期[認知]「科学概念の獲得:素朴概念」(p346-351))

    ミネルヴァ書房  2008 

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  • 自己心理学:認知心理学へのアプローチ

    ( Role: Joint author ,  第3章「ポジティブな方向に変遷する私というイメージー特性の変容可能性についての子どもの楽天主義とその発達」(p49-64)

    2008 

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  • 育心理学・新訂-教職を目指す人への入門書

    河原義章( Role: Joint author ,  第;章「子どもはいかに学ぶか;を担当。)

    川島書店  2006 

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  • 新心理学の基礎知識

    中島義明, 箱田裕司, 繁桝算男, 中島伸子他( Role: Contributor ,  317-318(①素朴理論の獲得について幼児期を中心に述べ、さらに科学的概念の教育への意味を論じなさい)および337-338(②人間発達について、遺伝か環境かをめぐって、「生得説」、「経験説」、「輻輳説」、「相互作用説」などの立場がある。それぞれの説について定義し、子どもの養育やパーソナリティの形成を例に挙げ、特に初期環境の意義に触れて、論じなさい。))

    有斐閣社  2005.1 

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  • 実験で学ぶ発達心理学

    杉村伸一朗, 坂田陽子, 中島伸子他( Role: Joint author ,  第2章2-3(P62-71)「知識と熟達」を担当。)

    ナカニシヤ出版  2004.4 

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  • よくわかる発達心理学

    無藤隆, 大坪治彦, 岡本祐子, 中島伸子他( Role: Joint author ,  V章 児童期10「科学的なものの考え方」(p57-76)を担当)

    ミネルヴァ書房  2004.4 

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  • 子どもの認知発達

    Goswami Usha, 岩男 卓実, 上淵 寿, 古池 若葉, 富山 尚子, 中島 伸子( Role: Joint translator ,  第1章「乳幼児の認知」(p13-39)および第4章「因果推論の発達」(p145-196)を担当。)

    新曜社  2003  ( ISBN:9784788508613

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    Language:Japanese

    CiNii Books

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  • 協同の知を探るー創造的コラボレーション

    植田一博, 岡田猛, 中島伸子他( Role: Joint translator ,  「協同による科学学習における問題を中心に据えた探索」(Carol K.K. Chan)(p108-133)を担当)

    共立出版  2000.11 

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  • 知識獲得の過程 : 科学的概念の獲得と教育

    中島 伸子( Role: Sole author)

    風間書房  2000  ( ISBN:4759911987

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    Language:Japanese

    CiNii Books

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  • アナロジーの力ー認知科学の新しい探求

    鈴木宏昭, 河原哲夫, 中島伸子他( Role: Joint translator ,  「はじめに」(p1-31)を担当。)

    新曜社  1999.6 

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MISC

  • 魔術的思考の発達から伝統的発達観を問い直す

    外山 紀子, 中島 伸子, 富田 昌平, 加藤 義信

    日本心理学会大会発表論文集   84回   SS(2) - SS(2)   2020.8

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    Language:Japanese   Publisher:(公社)日本心理学会  

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  • 子どもの世界がみえてくる 発達心理学の視点から(第11回) 子どもは物理学者? 乳幼児の素朴物理学

    中島 伸子

    小児看護   42 ( 13 )   1702 - 1703   2019.12

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    Language:Japanese   Publisher:(株)へるす出版  

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  • 子どもの世界がみえてくる―発達心理学の視点から―第10回 地球は丸い?直感に反する事実をいかに理解するか

    中島伸子

    小児看護   42 ( 12 )   1566‐1567   2019.11

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    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

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  • 子どもの世界がみえてくる―発達心理学の視点から―第6回 よりよい方向に変遷するものとしての私 自己の時間的変遷についての理解

    中島伸子

    小児看護   42 ( 7 )   878‐879   2019.7

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    Language:Japanese  

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  • 子どもの世界がみえてくる 発達心理学の視点から(第5回) 時間を超えて広がる私 過去-現在-未来と連続する存在としての自己理解

    中島 伸子

    小児看護   42 ( 6 )   742 - 743   2019.6

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    Language:Japanese   Publisher:(株)へるす出版  

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  • 子どもの世界がみえてくる―発達心理学の視点から―第4回 私はいつ生まれるか 自己理解の萌芽を探る

    中島伸子

    小児看護   42 ( 4 )   486‐487   2019.4

     More details

    Language:Japanese  

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  • 子どもの与薬 基礎知識 子どもの病気や治療に対する理解と反応 発達心理学のエビデンスに基づき考えよう

    住吉智子, 外山紀子, 中島伸子

    小児看護   42 ( 1 )   17‐22 - 22   2019.1

     More details

    Language:Japanese  

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  • 子どもの病気や治療に対する理解と反応 : 発達心理学のエビデンスに基づき考えよう (特集 子どもの与薬) -- (基礎知識)

    住吉 智子, 外山 紀子, 中島 伸子

    小児看護   42 ( 1 )   17 - 22   2019.1

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    Language:Japanese   Publisher:へるす出版  

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  • 子どもへの配慮がある小児医療環境に関する全国調査 小児病棟あるいは混合病棟を有する病院の比較

    住吉 智子, 中島 伸子, 外山 紀子, 向井 隆久, 木内 妙子, 前田 樹海, 亀崎 路子, 山下 雅子

    小児保健研究   76 ( 講演集 )   231 - 231   2017.5

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    Language:Japanese   Publisher:(公社)日本小児保健協会  

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  • Learning and Cognitive Development

    ( 2 )   91 - 108   2013

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    Language:Japanese  

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  • <研究 NET WORK>特性の変化についての考え方の発達と文化差 : 「ものを覚えるのが苦手な子どもは大人になったらどうなると思う?」

    中島 伸子

    授業の研究   154   25 - 25   2003.2

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    Language:Japanese   Publisher:新潟大学  

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  • 体験から出発して体験をこえる学習

    中島伸子

    学校教育9月号   68 - 71   2000.9

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

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Presentations

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Awards

  • The IAECE award for outstanding research

    2020.9   International Association of Early Childhood Education   Characteristic of Yogo-Teachers’ Considerations when Interacting with Young Children Complaining of Physical Problems: Based on Results of a Questionnaire Survey Comparing Yogo Teachers with Kindergarten Teachers

    Nobuko Nakashima

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  • 城戸奨励賞

    1995.11   日本教育心理学会   「観察によって得た知識」と「科学的情報から得た知識」をいかに関連づけるか-地球の形の概念の場合-

    中島 伸子

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Research Projects

  • 身体的痛みの理解と表現の生涯発達過程

    Grant number:18K03031  2018.4 - 2022.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    中島 伸子

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    Grant amount:\3900000 ( Direct Cost: \3000000 、 Indirect Cost:\900000 )

    本研究は、次の2点を明らかにし、痛みについての理解と表現の発達についての基礎的資料を提供することを目的とする。(1)痛みの因果理解の発達(2)痛みに関する言語表現の理解。
    (1)に関しては、前年度から引き続き、痛みのコントロールについての理解の発達を検討した。前年度の研究から、大学生は小学4、6年生と比較すると、おまじない(痛いの痛いのとんでいけ)は痛みを和らげる効果があると考える傾向が強いことが示された。こうした大学生の傾向は、痛みを感じる人物が大人か子どもかによって相違があるかどうか、子どもの場合、より強くみられるかを検討することを目的として実験を実施した。大学生24名を対象に、痛みあるいはそれ以外の症状を示す人物が登場する物語を示し、7つの緩和法(薬2、心理3、おまじない1、コントロール1)の効果について評定(7件法)することを求めた。さらに、「痛いの痛いの飛んでいけ」というおまじないに効果があると考える理由、小さい子どもに対して「痛いの痛いの飛んでいけ」を唱える理由についても自由記述を求めた。その結果、大学生は、痛みを感じる登場人物が大人よりも子どもの場合の方が、おまじないの効果があると信じやすいことが示された。こうしたことは痛み以外の症状にはみられなかった。またおまじないの効果の理由として、言霊や願いの強さといった非科学的な説明の他、自己暗示やプラセボ効果といった科学的・心理学的用語を使用しての説明が多数見られた。また子どもに対しておまじないを唱える理由として、子どもの暗示へのかかりやすさ、おまじないへの信じやすさ、知識の欠如などが挙げられた。
    (2)に関しては、前年度に実施した調査データの分析途中で、追加調査の必要性が判明したため、1歳から9歳の子どもを持つ母親44名を対象にWEB調査を追加実施した。現在分析途中である。

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  • グローバル人材育成に向けた協働型国際交流プログラムの成果検証と評価方法の再検討

    Grant number:18K02698  2018.4 - 2021.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    相庭 和彦, 雲尾 周, 杉澤 武俊, 中島 伸子

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    Grant amount:\3900000 ( Direct Cost: \3000000 、 Indirect Cost:\900000 )

    本研究は、グローバルな国際社会で即戦力として貢献できる人材育成に、大学学部教育がいかに対応すべきかという課題に、具体的・実践的にアプローチをするものである。計画では特に継続的に実施されてきた国際交流事業における①参加学生の交流体験の検証②参加学生への短期的・中期的影響の質的検討を行い、モデルプログラム開発への示唆と提起を行うものである。特に令和元年度は教職大学院生に対するグローバルプログラム開発にも研究視野を広げて行った。
    令和元年度は昨年結成した国際交流フォローアップ調査のための協力者ネットワークを活用し既存のプログラムの効果に対する調査を行った。調査対象学生は過去交流事業に参加した卒業生である。カンターパートナーである北京師範大学珠海校および北京聯合大学国際交流学院からの留学経験者のネットワークを昨年度結成したが、これを活用し、両大学にて座談会形式による聞き取り調査を開催した。この会議はDVDに記録されている。
    今年度も国際交流事業に参加し、学生たちの国際認識の変容について聞き取り調査を行った。調査対象は学部学生だけではなく、教職大学院生も対象とした。
    ②についてはこれまでの交流プログラムについて座談会などの記録に基づき検討を行うと同時に、このプログラムが教職大学院に広げることができないかの検討及びその評価方法に関する検討を行った。単なる訪問交流ではなく、学部学生にとっては、日本教育の特色、新潟県伝統文化の紹介など学生たちの学習の成果報告の場として北京師範大学学生との交流会を位置づけていること、また大学院生にとっては大学訪問だけではなく、北京師範大学大学院生との定期的な研究交流、付属学校を訪問し、実際に音楽や英語、理科などの授業実践とその検討会など、大学教育がグローバル化する意味について実践的な検討を行った。

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  • 感覚モダリティ変換を応用した小児がん患児の食意欲の心理量測定ツールの開発

    Grant number:17H04092  2017.4 - 2021.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(B)  基盤研究(B)

    住吉 智子, 岡崎 章, 中島 伸子, 外山 紀子, 佐藤 由紀子, 小山 諭, 坪川 麻樹子

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    Grant amount:\9880000 ( Direct Cost: \7600000 、 Indirect Cost:\2280000 )

    本研究の目的は,小児がん患児の「食への意欲」の心理量を物理量に変換し,それを実装した意欲評価ツールを開発することを目的とする.同時に,小児がん患児の食欲の表現と,それを保護者がどのように捉えているかの差も明確にする.
    1.小児がん患児(男子4名,女子4名,平均6.3歳(範囲4-10歳))とその保護者9組に対して,食前と食後に空腹の具合,満腹状態について,開発した木製カード型の心理量測定ツール(5段階,数値が大きいほど満腹度高)およびVAS(13.5cm幅,数値が高いほど満腹度高))を使用して対応するt検定により,前後比較ならびに子どもと保護者比較を実施した.心理量測定ツールを用いた結果,有意に満腹度の上昇を認めた(t=-3.5,p=.009).しかし,母親は有意差を認めなかった(t=-1.4,p=.195).一方VASでは患児は前後比較で有意差を認め(t=-5.2,p=.001),母親も同様に有意差を認めた(t=-2.63,p=.006).この結果から,子ども自身の空腹―満腹感覚については,どちらの尺度でも測定できる可能性が示唆された.一方,母親の観察と判断は,子ども自身が感じていることと異なることが示唆された.
    2.小児がん児の晩期症状に関する養護教諭の支援と認識:新潟県内の小学校・中学校で,慢性疾患児童生徒の支援経験を有する養護教諭129人は,支援の中で困難に感じていることとして「本人の病気への理解不足」24.8%,「保護者との連絡調整」18.6%,「他の教員の理解不足」14.0%,「周囲の児童生徒の理解不足」14.0%と回答があった.小児がん児を含む,慢性疾患患児への退院支援として,症状や晩期合併症だけでなく,子どもの疾患についての表現方法について支援する必要性が示された.

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  • Study on children's understanding and expression of illness and injury, and adult's responses to children's expression

    Grant number:15H03451  2015.4 - 2018.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    NAKASHIMA NOBUKO, YAMASHITA Masako

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    Grant amount:\16900000 ( Direct Cost: \13000000 、 Indirect Cost:\3900000 )

    Researchers from different disciplines, such as developmental psychology, pediatric nursing, school health, and nursing informatics, who had not shared their research findings until now, collaborated and conducted empirical research on the following six points. Their results can be applied to pediatric medical care and school health. We compiled the results of (4) - (6) on the pediatric medical environment as a brochure, which we distributed to pediatric health care facilities nationwide.
    (1) Development of understanding of illnesses (2) Children’s expressions on diseases and injuries and adult’s responses to their expressions (3) Adult estimation of children’s understanding of illnesses (4) Development views of pediatric medical staff (5) Environment of pediatric medical facilities in Japan (6) Guidelines for explanation and consent at pediatric medical facilities in Japan

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  • Development of understanding of mind-body relationships observed during the aging process

    Grant number:24530810  2012.4 - 2015.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    NAKASHIMA NOBUKO

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    Grant amount:\2340000 ( Direct Cost: \1800000 、 Indirect Cost:\540000 )

    The purpose of this study is to provide an in-depth discussion of the developmental process of the understanding of mind-body relationships, by focusing on aging phenomena that are influenced by this relationship. The results indicate that one’s ability to estimate the strength of influence on aging exerted by the correlation between factors within the physical domain and cognitive domain (e.g., a balanced diet reduces the decline in physical function; engaging in brain-training tasks prevents memory loss) reaches the level of a university student when or before the person is in the first year of elementary school. In contrast, the ability to estimate the strength of the influence exerted by the correlation between factors of different domains ( physical , cognitive, emotional/social) and factors within the emotional/social domain (e.g., psychologically relaxing reduces the decline in openness) reaches the level of a university student when or after the person is in middle childhood.

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  • 老化に伴う身体・心理特性の変化についての子どもの認識の解明

    Grant number:17730380  2005 - 2006

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 若手研究(B)  若手研究(B)

    中島 伸子

      More details

    Grant amount:\2000000 ( Direct Cost: \2000000 )

    成熟期を過ぎ老年期に向かうと、機能低下が見られる属性は少なくない(Sandrock,1985)。こうした老化現象は本来的には身体内部的原因によって引き起こされ、誰にでも普遍的に生じ、不可逆的であり、漸進的に進行するという特徴を持つ生物学的現象である(Strehler,1962)。老年期における機能低下を認識すること、老化現象を生物学的現象として理解することはいつごろから可能なのだろうか。これまでに、幼児でも老人の持ついくつかの属性を若年成人より劣った状態にあると評価する傾向がみられること(中島,2006)、幼児でも身体過程を含む生物現象の理解に適用できる素朴生物学を有している(Inagaki & Hatano,2002)ことが示されている。本研究では(1)老年期は機能低下がみられやすい属性があることを幼児でも認識しているのか、(2)幼児が素朴生物学の枠組みで老化を理解しているとしたら(1)身体属性を他の属性よりも機能低下がみられやすいと認識する傾向があると考えられるが、どうなのか。(2)老年期における機能低下の原因について身体的要因による説明をする傾向があると考えられるが、どうなのか、を調べた。
    4・5才児52名、小2・3年52名、大学生31名を対象とした。一般に加齢によって衰退すると考えられている7つの属性項目と統制項目について、5才のタロウさんが若年成人になった場合((1)成長課題)、若年成人から老人になった場合((2)老化課題)、各属性項目の状態は以前より(1)より望ましい方向に変化するか(2)より望ましくない方向に変化するかをたずね、さらに答えの理由も聞いた。使用した属性項目は、走る速さ、風邪への耐性、視力、力、心臓の働き、骨の強度、記憶力、優しさ(統制項目)であった。成長課題と老化課題への反応パタンおよび理由づけを分析したところ、次の4点が明らかになった。(1)幼児でも老年期は機能低下が見られやすい時期であると認識していること、(2)老年期における機能低下を身体属性特有のものとみなす傾向が子どもでは強いこと、(3)老年期には機能低下が起こることの認識は年齢の上昇とともにより明確になること、(4)老年期における機能低下には身体的要因が関与することを幼児は明確には認識していないこと、(5)記憶力の低下に脳が関与するという認識は小2・3年生以降増加すること。

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  • 人間の身体特性や心理特性の起源や形成要因についての信念の発達過程を解明する

    Grant number:15730293  2003 - 2004

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 若手研究(B)  若手研究(B)

    中島 伸子

      More details

    Grant amount:\2200000 ( Direct Cost: \2200000 )

    望ましいあるいは望ましくない身体特性・心理特性の起源についての信念を日米で比較した。日米の5-6歳児、8-10歳児、大学生の3年齢群を対象に、望ましい特性あるいは望ましくない特性を持つ子どもの話を聞かせる。その後、その人物がその特性を示すのは、「努力をしたから(しなかったから)」、「生まれつき」、「他者からの教えがあったから(なかったから)」、「まだ充分に成熟していないから」(望ましくない特性の場合のみ)のうちどれがあてはまるかを質問した。さらに、望ましい特性の維持や望ましくない特性の修正を可能にする介入として、「努力」「他者からの教え」「成熟」「医療的介入」のうちどれが当てはまるかを質問した。次の16個の特性について調べた。(1)望ましい特性:小指がある・背が高い・視力が良い・運動が得意(身体特性)・優しい・賢い・きれい好き・社交的(心理特性)(2)望ましくない特性:小指がない・背が低い・視力が悪い・運動が苦手(身体特性)・意地悪・賢くないこと・だらしない・はずかしがり、(心理特性)。子どもに対しては個人面接調査を行い、選択肢の提示時に図版も提示した。大学生に対しては話と課題を冊子にして配布し集団調査を行った。その結果、全体として、幼児や小学生は「努力」を特性の起源と考える傾向が強いのに対し、大学生は「生まれつき」や「他者からの教えがあったから(なかったから)」と考える傾向が強いことが示された。幼児では望ましくない特性については「まだ充分に成熟していないから」と考える傾向が比較的高いのも特徴的であった。さらに、日本人はアメリカ人と比較すると、身体特性の起源や変化原因として「努力」を強調する傾向があることが示された。このように日米の違いは心理特性にではなく、身体特性についての考え方にある。アメリカ人と違い身体特性の起源も心理特性と同じように努力によると考える傾向が強い。また、日本の5-6歳児を除いて、すべてのグループにおいて望ましくない心理特性と身体特性の起源を区別していた。望ましくない心理特性の原因として努力や他者からの教えの欠如を、望ましくない身体特性の原因としては「生まれつき」を考える傾向が示された。特性の維持や修正のための介入についての質問の結果は、特性の起源についての研究結果と一貫したものであった。

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  • 科学的知識を得ることによる日常的知識のとらえ直しの過程とその促進要因の解明

    Grant number:10710042  1998 - 1999

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 奨励研究(A)  奨励研究(A)

    中島 伸子

      More details

    Grant amount:\2200000 ( Direct Cost: \2200000 )

    本研究では,科学的概念を得ることによって,それと矛盾する日常的概念を中心とする知識体系がどのように変化するのかを明らかにすることが目的であった.題材として「地球は丸い」「球面の至るところに人間や事物が存在する=ものは下に落ちない場合がある」の二つの命題からなる地球の形についての科学的概念,「地面は平らである」という日常的概念,「地面は平らに見える」という日常経験を取り挙げた.本年度は研究2として,次の二つの実験を行った.<第1実験>本実験では成人がどのような思考プロセスを経て日常経験と科学的概念の間の矛盾を解消し統合するかを検討した.文系大学生・大学院生20名を対象に「地球は丸いのに,地面が平らに見えるのはなぜか」という質問に答えてもらい,その後,答えを導き出すまでに生じた思考プロセスを詳細に説明してもらった.その結果,20名中17名の被験者は,いきなり地面の見え方の変化を説明する一般的原理(具体的な状況を超えて一般的に適用可能な一原理;「地球のほんの少しの部分しか見えないときは地面は平らに見え,多くの部分が見えるときは丸く見える」)を使用して統合することはなく,最初は1)地面の見え方の変化を説明する個別的原理(地面の見え方が変化する具体的な状況を個別的に説明する個別的原理;「地球からの距離によって地面の見え方は変化する」「地球の大きさによって地面の見え方は変化する」「地球上の人の大きさによって地面の見え方は変化する」)を使用して矛盾を解消し,次に2)1)のプロセスを一般的原理を使用して説明しなおすというプロセスを踏む被験者が多いことが示された.<第2実験>本実験では,地面の見え方の変化を説明する一般的原理の導入が子どもにとっては困難である原因について明らかにするために,小学校1年生から3年生の児童約30名を対象に実験を個人実験を行った.その結果、多くの子どもは,(1)円や球の一部の曲率を過大視し,(2)大きさが異なっても円や球の曲がり具合は同じ,という強いバイアスを持っていることが明らかになった.このことから,一般的原理の導入の困難性の一つの要因として,子どもが球や円について,一般的原理と矛盾する誤った知識(球や円は,常に丸さは同じ)を持っており,それが影響を及ぼすと推測される.

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Teaching Experience

  • 幼児理解の心理学

    2021
    Institution name:新潟大学

  • スタディ・スキルズB

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 教育実践基礎実習

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 幼児理解の心理学・教育相談

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 大学生のための役に立つ育児学

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 認知形成研究

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 生涯学習論I

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 学習社会実習I

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 学習統計実験演習

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 幼児発達心理学

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 生涯発達心理学演習

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 幼児心理学概論

    2021
    Institution name:新潟大学

  • 保育内容の研究(人間関係)

    2020
    Institution name:新潟大学

  • 教育心理学総合演習III

    2020
    Institution name:新潟大学

  • 保育内容指導法(人間関係)

    2020
    Institution name:新潟大学

  • 教育心理学総合演習I

    2020
    Institution name:新潟大学

  • 保育内容指導法(言葉)

    2020
    Institution name:新潟大学

  • 教育心理学総合演習II

    2019
    Institution name:新潟大学

  • 生涯学習論I

    2019
    Institution name:新潟大学

  • 課題研究Ⅳ

    2017
    Institution name:新潟大学

  • 課題研究Ⅲ

    2017
    Institution name:新潟大学

  • 学校経営課題達成実習

    2017
    Institution name:新潟大学

  • 概念変化と学習過程

    2017
    Institution name:新潟大学

  • 教育実践課題達成実習

    2017
    Institution name:新潟大学

  • 教育実践課題発見実習

    2016
    Institution name:新潟大学

  • 発達理解の理論と実践

    2016
    Institution name:新潟大学

  • 教育実践課題検証実習

    2016
    Institution name:新潟大学

  • 学校経営シャドウイング実習

    2016
    Institution name:新潟大学

  • 学校経営課題分析実習

    2016
    Institution name:新潟大学

  • 教育実践課題分析実習

    2016
    Institution name:新潟大学

  • 課題研究Ⅰ

    2016
    Institution name:新潟大学

  • 課題研究Ⅱ

    2016
    Institution name:新潟大学

  • 幼児理解の心理学・教育相談

    2015
    Institution name:新潟大学

  • 特定研究Ⅲ

    2014
    Institution name:新潟大学

  • 特定研究Ⅱ

    2014
    Institution name:新潟大学

  • 特定研究Ⅰ

    2014
    Institution name:新潟大学

  • 生涯発達心理学I

    2014
    Institution name:新潟大学

  • 学習社会実習I

    2013
    -
    2017
    Institution name:新潟大学

  • 地域教育実践研究

    2013
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 認知形成研究

    2012
    -
    2016
    Institution name:新潟大学

  • 学習社会演習III

    2011
    -
    2020
    Institution name:新潟大学

  • 学習社会演習IV

    2011
    -
    2020
    Institution name:新潟大学

  • 幼稚園教育実践研究B

    2011
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 幼稚園教育実践研究C

    2011
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 学習社会演習II

    2010
    -
    2018
    Institution name:新潟大学

  • 学習社会演習I

    2010
    -
    2018
    Institution name:新潟大学

  • 認知形成論

    2010
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 生涯学習論II

    2009
    Institution name:新潟大学

  • 生涯発達心理学演習

    2009
    -
    2021
    Institution name:新潟大学

  • 大学生のための役に立つ育児学

    2009
    -
    2018
    Institution name:新潟大学

  • スタディ・スキルズQ

    2009
    -
    2016
    Institution name:新潟大学

  • 幼児心理学特論II

    2009
    -
    2015
    Institution name:新潟大学

  • 保育環境論

    2009
    -
    2015
    Institution name:新潟大学

  • 幼児教育演習C

    2009
    Institution name:新潟大学

  • 幼児教育演習B

    2009
    Institution name:新潟大学

  • 幼児教育概論

    2009
    Institution name:新潟大学

  • 保育学

    2009
    Institution name:新潟大学

  • 幼児教育演習A

    2009
    Institution name:新潟大学

  • 幼児発達心理学

    2008
    -
    2021
    Institution name:新潟大学

  • 幼児心理学課題研究I

    2008
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 総合演習

    2008
    -
    2012
    Institution name:新潟大学

  • 発達心理学

    2008
    -
    2011
    Institution name:新潟大学

  • スタディ・スキルズD

    2008
    -
    2011
    Institution name:新潟大学

  • 卒業研究

    2007
    Institution name:新潟大学

  • 幼児心理学概論

    2007
    -
    2021
    Institution name:新潟大学

  • 保育内容の研究(言葉)

    2007
    -
    2020
    Institution name:新潟大学

  • 幼児心理学演習C

    2007
    -
    2015
    Institution name:新潟大学

  • 幼児心理学演習B

    2007
    -
    2015
    Institution name:新潟大学

  • 発達心理学入門

    2007
    -
    2015
    Institution name:新潟大学

  • 生涯発達心理学実験演習

    2007
    -
    2015
    Institution name:新潟大学

  • 幼児心理学特論I

    2007
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 生涯学習研究IV

    2007
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 幼児心理学課題研究II

    2007
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 生涯学習研究II

    2007
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 生涯学習研究I

    2007
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 幼児心理学演習

    2007
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 生涯発達心理学II

    2007
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 生涯学習研究III

    2007
    -
    2014
    Institution name:新潟大学

  • 幼児心理学演習A

    2007
    -
    2013
    Institution name:新潟大学

  • 学習社会基礎演習II

    2007
    -
    2008
    Institution name:新潟大学

  • 幼児教育総合研究

    2007
    Institution name:新潟大学

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