Graduate School of Modern Society and Culture Multisocial Studies Associate Professor
College of Creative Studies Associate Professor
Faculty of Education Human and Social Network
Updated on 2025/02/10
【Papers】 What is 'Goffmanesque'? : A Note on Erving Goffman's Writing Style. 1995
文学修士 ( 1989.3 早稲田大学 )
Sociology
社会学
Humanities & Social Sciences / Sociology
Niigata University College of Creative Studies Associate Professor
2017.4
Niigata University Graduate School of Modern Society and Culture Multisocial Studies Associate Professor
2012.4
Niigata University Faculty of Education Human and Social Network Associate Professor
1998.4
Niigata University Graduate School of Education School Subjects Associate Professor
1998.4
Niigata University Faculty of Education Associate Professor (as old post name)
1997.4 - 1998.3
Niigata University Faculty of Education Research Assistant
1996.4 - 1997.3
Waseda University 文学研究科 社会学
- 1993
Country: Japan
Waseda University Graduate School, Division of Letters Sociology
- 1993
Waseda University philosophy
- 1987
Waseda University School of Letters, Arts and Sciences I 哲学科
- 1987
Country: Japan
早稲田社会学会
日本村落研究学会
日本社会学会
関東社会学会
The Uses of Ethnocentrism?: What We Can Learn from "the Geerts-Rorty Debate" about a Methodological Stance.
UCHIDA, Ken
Bulletin of the Faculty of Education, Humanities and Social Sciences, NIIGATA UNIVERSITY. 15 ( 2 ) 225 - 238 2023.2
What Is Wrong with Ethnocentrism?: Examining Clifford Geertz's Argument for Anti-Ethnocentrism.
UCHIDA, Ken
Bulletin of the Faculty of Education, Humanities and Social Sciences, NIIGATA UNIVERSITY. 14 ( 2 ) 203 - 214 2022.2
How Can We Tell Good Ethnocentrism from Bad One?: Examining Richard Rorty's Rhetorical Strategies
Bulletin of the Faculty of Education, Humanities and Social Sciences, NIIGATA UNIVERSITY 13 ( 2 ) 237 - 246 2021.2
"Whose Side Are the Sociologists On?": A View from Howard S. Becker
Bulletin of the Faculty of Education, Humanities and Social Sciences, NIIGATA UNIVERSITY 12 ( 2 ) 187 - 198 2020.3
What Should We Know about Financial Resources for Our Social Security System?
Bulletin of the Faculty of Education, Humanities and Social Sciences, NIIGATA UNIVERSITY 11 ( 2 ) 173 - 189 2019.3
人口現象を「社会」の問題として考える
社会科の研究 20 22 - 33 2015.3
動機と語彙
社会学年誌 54 101 - 116 2013.3
メディアリテラシーをどうやってみがくか
平成24年度 文部科学省「知識基盤社会の教育を担う教員養成プロジェクト」報告書 社会の学び方 53 - 78 2013.3
Reexamining the Sociology of 'Motives' : A Critical Reading of C.W. Mill's Two Texts
Uchida Ken
4 ( 2 ) 187 - 198 2012.3
What can we do with "symbolic interactionism"?: a brief history of a neologism
82 ( 82 ) 31 - 54 2007.10
On His Way of Doing Things : A Dialogue with E. C. Hughes
UCHIDA Ken
Memoirs of the Faculty of Education and Human Sciences. Humanities and social sciences 9 ( 2 ) 277 - 289 2007.2
Uchida Ken
2 ( 1-14 ) 1 - 14 2004
山村における地域生活と家の変容─新潟県安塚町の事例─
人文科学研究 111 1 - 36 2003.3
デュアル・ヴィジョンの社会学─エヴァレット・ヒューズとの対話のために─
新潟大学教育人間科学部紀要 6(1) ( 57-75 ) 2003
What is being hidden behind the ` SHOSHI-KOREI-KA' discourse ?
UCHIDA Ken
1 ( 51-64 ) 51 - 64 2003
H.ブルーマーにおける「概念」の問題─感受的概念をめぐって─ Reviewed
社会学史研究 25 ( 55-70 ) 2003
Globalization of Youth Culture
13 - 22 2001
誰のために/誰に向けて書くのか―社会的アクトとしての書くこと
「生活の質」研究の基礎(]G0003[) 37 35 - 56 1999
エイジング研究における「記述」の問題―シンボリック相互行為論の立場から
「生活の質」研究の基礎II 37 - 60 1998
A Frame Analysis of Sportscasting
61 - 70 1998
質的データをめぐる方法論的諸問題―生活史法を中心として
「生活の質」研究の基礎 53 - 75 1997
The Micro-Macro Problens : An Interactionist Approach
WASEDA Studies in Human Scieces 9 ( 1 ) 101 - 113 1996
Ken UCHIDA
Memoirs of The Faculty of Education, Niigata University 38 ( 1 ) 119 - 130 1996
What is 'Goffmanesque'? : A Note on Erving Goffman's Writing Style.
WASEDA Studies in Human Sciences 8 ( 1 ) 25 - 35 1995
A Research Report on the Views and Activities of Femals Agriculturists in Urbanized Districts Reviewed
The Annuals of Sociology 35 ( 35 ) 23 - 39 1994
Toward a Contextual Reading of the Symbolic Interactionist Texts: A Preliminary Sketch.
WASEDA Studies in Human Sciences 7 ( 1 ) 53 - 63 1994
A Reconstruction of the 'Root Image' of Symbolic Interactionism.
Bulletin of the Graduate Division of Literarure of WASEDA UNIVERSITY SPECIAL ISSUE 19集 59 - 71 1992
Marginality Theory : A Developmental Study
The Annuals of Sociology 31 97 - 110 1990
質的研究用語事典
T.A.シュワント( Role: Joint translator , 「アブダクション」「分析的帰納法」「経験」「理解」等50項目を担当。そのほか、監訳者として、全体の訳文チェックと訳語・文体の統一を担当した。)
北大路書房 2009.9
Sociology
( Role: Joint translator)
2009.3
地域・家族・福祉の現在
( Role: Contributor , 第11章「「社会」を擁護する」(pp. 155-167))
まほろば書房 2008.3
客観的文化の価値―ゲオルク・ジンメルの理論をモダニティの分析に適用する(『文化と社会』Vol. 5, pp. 76-94)
N.C.ミラ( Role: Sole translator)
マルジュ社 2004.12
変貌する東アジアの家族
( Role: Joint author , 第6章「山村における「家」の変容と「近親ネットワーク」」(pp. 145-174, 佐藤康行との共著))
早稲田大学出版局 2004.2
Sociology: The Basics
Martin Albrow( Role: Joint translator)
2001.10
ミクロ―マクロ・リンクの社会理論
ジェフリー・C・アレグザンダーほか( Role: Joint translator , 「第1章 序論 還元からリンケージへ」(J.C.アレグザンダー=B.ギーゼン著、圓岡偉男と共訳)(pp. 9-66)および「第4章 相互行為儀礼の連鎖・権力・所有権―経験に基礎づけられた理論的問題としてのミクロ―マクロ問題」(R.コリンズ著、単訳)(pp. 119-138))
新泉社 1998.10
現代エイジング辞典
( Role: Contributor , 「女性解放運動」「セクシュアル・ハラスメント」など13項目を執筆)
早稲田大学出版局 1996.5
Study on Qualitative Research Methodology.
Grant type:Competitive
シカゴ学派とシンボリック相互行為論にかんする研究
Grant type:Competitive
Study on Chicago School of Sociology and Symbolic Interactionism.
Grant type:Competitive
質的社会調査方法論にかんする研究
Grant type:Competitive
現代文化総合演習
課題研究III
データサイエンス実践 C
課題研究II
課題研究I
地域社会研究
地域社会論
ソリューションラボⅠ
リフレクションデザインIV
理論社会学Ⅱ特論
理論社会学Ⅱ演習
ソリューションラボII
プロジェクトゼミII
プロジェクトゼミⅠ
リテラシー応用 A
基礎ゼミIII
基礎ゼミIV
データサイエンス実践 B
基礎ゼミI
リテラシー基礎
基礎ゼミII
地域社会研究
学習社会演習III
学習社会演習IV
地域社会論
学習社会演習II
学習社会演習I
学習社会実習III
共生学習論II
共生学習論I
スタディ・スキルズQ
社会学演習II
社会学課題研究IV
現代社会関係論II
社会学課題研究III
社会学
卒業研究
社会学課題研究II
社会学演習I
社会学課題研究I
応用社会学特論
社会科教材開発研究特論
学習社会入門
共生学習研究IV
共生学習研究III
共生学習研究II
共生学習研究I
現代社会関係論I
総合演習
社会意識調査演習
学習社会基礎演習I